ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΤο τρόφιμο που απομακρύνει από τον οργανισμό τις "για πάντα" χημικές ουσίες

Το τρόφιμο που απομακρύνει από τον οργανισμό τις “για πάντα” χημικές ουσίες

3 λεπτά ανάγνωσης

Πώς η β-γλυκάνη μειώνει τα επίπεδα PFAS στο αίμα

Μια νέα επιστημονική μελέτη από ερευνητές του Πανεπιστημίου της Βοστώνης ανοίγει τον δρόμο για έναν απλό και φυσικό τρόπο αντιμετώπισης των PFAS, λεγόμενων «για πάντα χημικών ουσιών», που συνδέονται με σοβαρά προβλήματα υγείας όπως καρκίνος, στειρότητα και ηπατική ανεπάρκεια. Οι ουσίες αυτές βρίσκονται σε καθημερινά αντικείμενα, όπως αντικολλητικά σκεύη, συσκευασίες τροφίμων και πλαστικά, και συσσωρεύονται στον οργανισμό, χωρίς να διασπώνται φυσικά.

- Advertisement -

Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Environmental Health, εξέτασε 72 άνδρες ηλικίας 18 έως 65 ετών, όλοι με ανιχνεύσιμα επίπεδα PFAS στο αίμα τους. Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε δύο ομάδες: Η πρώτη κατανάλωνε τρεις φορές την ημέρα από ένα γραμμάριο φυτικών ινών β-γλυκάνης που προέρχονται από βρώμη, ενώ η δεύτερη λάμβανε ένα εικονικό συμπλήρωμα με βάση το ρύζι.

Τα ευρήματα της μελέτης

Μετά από τέσσερις εβδομάδες, όσοι έπαιρναν το συμπλήρωμα φυτικών ινών παρουσίασαν μείωση 8% του υπερφθοροοκτανοϊκού οξέος (PFOA) και του υπερφθοροοκτανεσουλφονικού οξέος (PFOS). Και οι δύο χημικές ενώσεις σχετίζονται με καρκινογενέσεις και ενδοκρινικές διαταραχές, καθώς μιμούνται τις φυσικές ορμόνες του σώματος, παρεμβαίνοντας στη λειτουργία τους.

- Advertisement -
Εγγραφείτε και εσείς στα FEA 2025 και ελάτε να γράψουμε ΜΑΖΙ μια ιστορία, που αξίζει να ειπωθεί!

Οι φυτικές ίνες σχηματίζουν ένα είδος γέλης στο έντερο, το οποίο δεσμεύει τα χολικά οξέα και εμποδίζει την επαναρρόφησή τους στο αίμα. Τα PFAS φαίνεται ότι προσκολλώνται σε αυτή τη χολή, κι έτσι η αυξημένη αποβολή της μέσω των κοπράνων συνεπάγεται και απομάκρυνση των τοξινών.

Η διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες έχει ήδη αναγνωριστεί για τα οφέλη της στην εντερική υγεία. Ενισχύει την κίνηση του εντέρου, μειώνει τον χρόνο παραμονής των κοπράνων στο παχύ έντερο και περιορίζει την έκθεση του οργανισμού σε δυνητικά καρκινογόνες ουσίες. Παρόλα αυτά, το 90% των Αμερικανών δεν λαμβάνουν τα συνιστώμενα 22–34 γραμμάρια φυτικών ινών καθημερινά, γεγονός που αυξάνει τον κίνδυνο για παθήσεις όπως ο καρκίνος του παχέος εντέρου. Οι ερευνητές σημειώνουν ότι τα PFAS παραμένουν στον οργανισμό για διάστημα που μπορεί να φτάσει τα επτά χρόνια, άρα οι τέσσερις εβδομάδες της δοκιμής είναι ένα περιορισμένο χρονικό πλαίσιο. Επιπλέον, δεν είναι ακόμη σαφές αν και άλλοι τύποι φυτικών ινών παρουσιάζουν παρόμοια αποτελεσματικότητα.

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ψάρια στο αλουμινόχαρτο: Τι έδειξαν 7 επιστημονικές μελέτες για τη μεταφορά αλουμινίου και τις επιπτώσεις στην υγεία

Η μεταφορά αλουμινίου στο ψάρι αυξάνεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες μαγειρέματος – Τι αναφέρουν οι ερευνητές για τη μακροχρόνια έκθεση και τις ευάλωτες ομάδες

Ελλάδα: Μία κρέπα σε καφετέρια έστειλε 6χρονο αγόρι στο Νοσοκομείο Σητείας – «Μας διαβεβαίωσαν ότι μπορούσε να τη φάει» λέει ο πατέρας

Από την καταγγελία στη Σητεία στα σοβαρά περιστατικά αναφυλαξίας διεθνώς και στα μεγάλα κενά ενημέρωσης για τα αλλεργιογόνα στην εστίαση

Aυτές είναι οι χειρότερες τροφές που μπορεί κανείς να φάει κατά τη διάρκεια καύσωνα – Του διαιτολόγου Ν. Ζορζοβίλη

Ορισμένες επιλογές επιβαρύνουν περισσότερο την ενυδάτωση και τη θερμορρύθμιση, ενώ άλλα τρόφιμα γίνονται επικίνδυνα όταν παραμένουν εκτός ψυγείου για πολλή ώρα