ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΟυσία πιο επικίνδυνη από BPA και φθαλικές ενώσεις βρέθηκε σε γυναίκες...

Ουσία πιο επικίνδυνη από BPA και φθαλικές ενώσεις βρέθηκε σε γυναίκες που καταναλώνουν υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα

4 λεπτά ανάγνωσης

Η Ζεαραλενόνη (ΖΕΝ) είναι πιο τοξική από από άλλους γνωστούς ενδοκρινικούς διαταράκτες, όπως η BPA ή οι φθαλικές ενώσεις σύμφωνα με επιστημονική μελέτη.

Μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Journal of Exposure Science and Environmental Epidemiology διαπίστωσε ότι σχεδόν όλες οι έγκυες γυναίκες προσλαμβάνουν τη μυκητιακή τοξίνη ζεαραλενόνη (ZEN), η οποία μιμείται τα οιστρογόνα του οργανισμού. Ορισμένες μελέτες σε κύτταρα υποδεικνύουν ότι το ZEN μπορεί να είναι πιο ισχυρό από άλλους γνωστούς ενδοκρινικούς διαταράκτες, όπως η BPA ή οι φθαλικές ενώσεις. Ωστόσο, οι επιπτώσεις του στην υγεία των ανθρώπων παραμένουν ασαφείς. Προηγούμενη έρευνα της ομάδας διαπίστωσε συσχετίσεις μεταξύ της έκθεσης στο ZEN και των τροποποιημένων επιπέδων ορμονών του φύλου σε έγκυες γυναίκες και στο αίμα του ομφάλιου λώρου.

- Advertisement -

Το ZEN είναι ένας τύπος μυκοοιστρογόνου, μια ένωση που μοιάζει με οιστρογόνο και παράγεται από ορισμένες μούχλες που μολύνουν τα δημητριακά, τα κρέατα και τα επεξεργασμένα τρόφιμα παγκοσμίως. Είναι πιο συνηθισμένο σε καλλιέργειες όπως το καλαμπόκι, το σιτάρι και το κριθάρι. Ενώ έχει μελετηθεί καλά στα ζώα, όπου μπορεί να προκαλέσει αναπαραγωγικά προβλήματα, είναι λιγότερο γνωστό για τις επιπτώσεις του στους ανθρώπους.

Ερευνητές από το Rutgers και το Πανεπιστήμιο του Ρότσεστερ εντόπισαν το ZEN ή τους μεταβολίτες του στο 97% των δειγμάτων ούρων από έγκυες γυναίκες και στο 84% των πλακούντων. «Βρισκόμαστε μόλις στην αρχή της μελέτης του τρόπου με τον οποίο αυτές οι ενώσεις επηρεάζουν τον ανθρώπινο οργανισμό σε όλα τα στάδια της ανάπτυξης», δήλωσε ο Zorimar Rivera-Núñez, επίκουρος καθηγητής στη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Rutgers και κύριος συγγραφέας της μελέτης. Το ZEN μοιάζει δομικά τόσο πολύ με την ορμόνη 17β-οιστραδιόλη που συνδέεται με τους υποδοχείς οιστρογόνων. Μεγάλες δόσεις μειώνουν τον αριθμό και το μέγεθος των απογόνων σε βοοειδή, χοίρους, ποντίκια και αρουραίους. Παραδόξως, οι ενώσεις αυτές προάγουν επίσης την ανάπτυξη των ζώων μετά τη γέννηση, σε τέτοιο βαθμό ώστε οι Αμερικανοί αγρότες να χορηγούν συστηματικά στα βοοειδή μια συνθετική έκδοση του ZEN.

- Advertisement -

Για να μελετήσουν τα επίπεδα έκθεσης κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, οι ερευνητές συνέλεξαν δείγματα ούρων από 317 γυναίκες στο Ρότσεστερ της Νέας Υόρκης, συγκέντρωσαν επίσης 271 δείγματα πλακούντα και ρώτησαν τους συμμετέχοντες στη μελέτη για τις επιλογές του τρόπου ζωής τους, όπως η τυπική διατροφή τους. Οι γυναίκες με υψηλότερο δείκτη μάζας σώματος και εκείνες που είχαν γεννήσει στο παρελθόν έτειναν να έχουν υψηλότερα επίπεδα ZEN στα ούρα τους. Η διατροφή επηρέασε επίσης την έκθεση. Οι γυναίκες με πιο υγιεινή διατροφή, ιδίως εκείνες που κατανάλωναν περισσότερες πρωτεΐνες και λαχανικά, είχαν χαμηλότερα επίπεδα έκθεσης. Οι δίαιτες με υψηλότερη περιεκτικότητα σε υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα σχετίζονταν με αυξημένες συγκεντρώσεις ZEN.

«Για κάθε 1% υψηλότερη κατανάλωση υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων, υπήρχε υψηλότερη έκθεση σε μυκοοιστρογόνα», δήλωσε η επικεφαλής συγγραφέας Carolyn Kinkade, η οποία μελέτησε τη ζεαραλενόνη για τη διδακτορική της διατριβή στο πρόγραμμα Exposure Science της Σχολής Μεταπτυχιακών Σπουδών του Rutgers.

Η μελέτη εμφανίζεται εν μέσω αυξανόμενων ανησυχιών για τις χημικές ουσίες που διαταράσσουν το ενδοκρινικό σύστημα. Σε αντίθεση με πολλές από αυτές τις άλλες χημικές ουσίες, η ΖΕΝ βρίσκεται εδώ και καιρό στα τρόφιμά μας, αλλά η έκθεση μπορεί να αυξάνεται λόγω της σύγχρονης παραγωγής τροφίμων και της κλιματικής αλλαγής.

Οι ερευνητές συνεχίζουν να διερευνούν τις πιθανές επιπτώσεις στην υγεία. Επόμενες μελέτες θα εξετάσουν τις συσχετίσεις με την αύξηση του βάρους της εγκυμοσύνης, την ανάπτυξη του πλακούντα και την ανάπτυξη και εξέλιξη του παιδιού. Τα ευρήματα αποκαλύπτουν έναν ακόμη λόγο για να τρώμε υγιεινά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, δήλωσαν οι ερευνητές, αν και σημείωσαν ότι το ZEN είναι τόσο διαδεδομένο στα τρόφιμα που θα πρέπει να δημιουργήσουμε κανονισμούς με στόχο τον έλεγχο της παρουσίας των μυκοοιστρογόνων στην τροφική αλυσίδα για να μειωθεί η έκθεση του πληθυσμού.

«Οι άνθρωποι που θέλουν να μειώσουν την έκθεσή τους μπορούν να το κάνουν μειώνοντας συνολικά την κατανάλωση υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων», είπαν οι ερευνητές.

Για να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ.

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ψάρια στο αλουμινόχαρτο: Τι έδειξαν 7 επιστημονικές μελέτες για τη μεταφορά αλουμινίου και τις επιπτώσεις στην υγεία

Η μεταφορά αλουμινίου στο ψάρι αυξάνεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες μαγειρέματος – Τι αναφέρουν οι ερευνητές για τη μακροχρόνια έκθεση και τις ευάλωτες ομάδες

Ελλάδα: Μία κρέπα σε καφετέρια έστειλε 6χρονο αγόρι στο Νοσοκομείο Σητείας – «Μας διαβεβαίωσαν ότι μπορούσε να τη φάει» λέει ο πατέρας

Από την καταγγελία στη Σητεία στα σοβαρά περιστατικά αναφυλαξίας διεθνώς και στα μεγάλα κενά ενημέρωσης για τα αλλεργιογόνα στην εστίαση

Aυτές είναι οι χειρότερες τροφές που μπορεί κανείς να φάει κατά τη διάρκεια καύσωνα – Του διαιτολόγου Ν. Ζορζοβίλη

Ορισμένες επιλογές επιβαρύνουν περισσότερο την ενυδάτωση και τη θερμορρύθμιση, ενώ άλλα τρόφιμα γίνονται επικίνδυνα όταν παραμένουν εκτός ψυγείου για πολλή ώρα