ΑρχικήυγείαΟι αιτίες πίσω από την αύξηση των εγκεφαλικών παγκοσμίως

Οι αιτίες πίσω από την αύξηση των εγκεφαλικών παγκοσμίως

2 λεπτά ανάγνωσης

Αύξηση 70% στα περιστατικά εγκεφαλικών από το 1990 έως το 2021.

Σημαντική αύξηση του αριθμού των ατόμων που υπέστησαν νέο εγκεφαλικό, είχαν προβλήματα υγείας ή πέθαναν από εγκεφαλικό, κατά την τελευταία 30ετία εντοπίζεται σε έρευνα, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «The Lancet Neurology».

- Advertisement -

Συγκεκριμένα, ο αριθμός των ατόμων που υπέστησαν νέο εγκεφαλικό αυξήθηκε από το 1990 έως το 2021 σε 11,9 εκατομμύρια παγκοσμίως (αύξηση κατά 70% από το 1990) και οι επιζήσαντες εγκεφαλικού αυξήθηκαν σε 93,8 εκατομμύρια (αύξηση 86%). Οι θάνατοι που σχετίζονται με εγκεφαλικό αυξήθηκαν σε 7,3 εκατομμύρια (αύξηση κατά 44%) καθιστώντας την πάθηση την τρίτη κύρια αιτία θανάτου παγκοσμίως (μετά την ισχαιμική καρδιοπάθεια και τον Covid-19). Περισσότερα από τα τρία τέταρτα των ατόμων που πάσχουν από εγκεφαλικά ζουν σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος.

Οι συγγραφείς σημειώνουν ότι τα εγκεφαλικά αυξάνονται σε μεγάλο βαθμό λόγω της αύξησης του πληθυσμού και της αύξησης της γήρανσης του πληθυσμού παγκοσμίως, αλλά και λόγω της αυξανόμενης επίδρασης περιβαλλοντικών, μεταβολικών και συμπεριφορικών παραγόντων κινδύνου.

- Advertisement -

Όπως διαπιστώνεται στην έρευνα, η συμβολή των υψηλών θερμοκρασιών στην κακή υγεία και στον πρόωρο θάνατο λόγω εγκεφαλικού έχει αυξηθεί κατά 72% από το 1990 και το στοιχείο αυτό υπογραμμίζει την επίδραση περιβαλλοντικών παραγόντων στην αυξανόμενη εμφάνιση των εγκεφαλικών. Επίσης, αποκαλύπτεται η υψηλή συμβολή της ατμοσφαιρικής ρύπανσης -στο ίδιο επίπεδο με το κάπνισμα- στην υπαραχνοειδή αιμορραγία.

Σημαντική αύξηση σημείωσε η παγκόσμια επιβάρυνση από εγκεφαλικά που σχετίζεται, επιπλέον, με υψηλό δείκτη μάζας σώματος (αύξηση κατά 88% από το 1990 στο 2021), υψηλό σάκχαρο στο αίμα (αύξηση 32%), διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε ζαχαρούχα ποτά (23%), χαμηλή σωματική δραστηριότητα (αύξηση 11%), υψηλή συστολική αρτηριακή πίεση (αύξηση 7%), και διατροφή χαμηλή σε ωμέγα-6 πολυακόρεστα λιπαρά (αύξηση 5%).

Οι συγγραφείς σημειώνουν ότι πρέπει να ληφθούν αποτελεσματικά μέτρα παγκοσμίως για τη βελτίωση της επιτήρησης των περιστατικών, της πρόληψης, της περίθαλψης των ασθενών και της αποκατάστασής τους.

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση:

http://www.thelancet.com/journals/laneur/article/PIIS1474-4422(24)00369-7/fulltext

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ψάρια στο αλουμινόχαρτο: Τι έδειξαν 7 επιστημονικές μελέτες για τη μεταφορά αλουμινίου και τις επιπτώσεις στην υγεία

Η μεταφορά αλουμινίου στο ψάρι αυξάνεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες μαγειρέματος – Τι αναφέρουν οι ερευνητές για τη μακροχρόνια έκθεση και τις ευάλωτες ομάδες

Ελλάδα: Μία κρέπα σε καφετέρια έστειλε 6χρονο αγόρι στο Νοσοκομείο Σητείας – «Μας διαβεβαίωσαν ότι μπορούσε να τη φάει» λέει ο πατέρας

Από την καταγγελία στη Σητεία στα σοβαρά περιστατικά αναφυλαξίας διεθνώς και στα μεγάλα κενά ενημέρωσης για τα αλλεργιογόνα στην εστίαση

Aυτές είναι οι χειρότερες τροφές που μπορεί κανείς να φάει κατά τη διάρκεια καύσωνα – Του διαιτολόγου Ν. Ζορζοβίλη

Ορισμένες επιλογές επιβαρύνουν περισσότερο την ενυδάτωση και τη θερμορρύθμιση, ενώ άλλα τρόφιμα γίνονται επικίνδυνα όταν παραμένουν εκτός ψυγείου για πολλή ώρα