ΑρχικήΕπιστήμηΟ πεσκατεριανισμός είναι ένα πιο θρεπτικό και πιο οικολογικό διατροφικό μοντέλο, συνιστά...

Ο πεσκατεριανισμός είναι ένα πιο θρεπτικό και πιο οικολογικό διατροφικό μοντέλο, συνιστά νέα μελέτη

3 λεπτά ανάγνωσης

Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο Tulane της Λουιζιάνα των ΗΠΑ ανέδειξαν την δίαιτα pescatarian ως τη θρεπτικότερη και με το μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Η δίαιτα pescatarian ή αλλιώς πεσκατεριανισμός τηρείται από ανθρώπους που έχουν επιλέξει να είναι χορτοφάγοι, αλλά χωρίς να αφαιρούν τα θαλασσινά από τη διατροφή τους, αποκόβοντας, όμως τελείως το κρέας. Αν και χορτοφαγικές οργανώσεις, όπως η  The Vegetarian Society δεν αναγνωρίζουν τους pescatarians ως χορτοφάγους, ο πεσκτατεριανισμός είναι ένα διατροφικό κίνημα που γίνεται όλο και πιο δημοφιλές.

- Advertisement -

Ωστόσο, ερευνητές στο Πανεπιστήμιο Tulane της Λουιζιάνα των ΗΠΑ, μελετώντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα ορισμένων αρκετά δημοφιλών διατροφικών μοντέλων, χαρακτήρισαν την pescatarian ως τη θρεπτικότερη και με το μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, ακολουθούμενη από  χορτοφαγικές και vegan δίαιτες. Στη μέση αναφορικά με τη θρεπτικότητά της κατατάσσεται η δίαιτα των παμφάγων, ενώ στις λιγότερο θρεπτικές δίαιτες, αλλά και πιο ριπογόνες βρίσκεται  η κετογονική.

Όπως σχολιάζει ο Ντιέγκο Ρόουζ, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και καθηγητής και διευθυντής προγράμματος διατροφής στη Σχολή Δημόσιας Υγείας και Τροπικής Ιατρικής του Πανεπιστημίου Tulane, η παμφάγα δίαιτα ήταν ήδη γνωστή για τις αρνητικές της συνέπειες στο κλίμα και το περιβάλλον. Ωστόσο, ως τώρα δεν είχε γίνει ποτέ σύγκριση των ποικίλων διαιτών με άξονα την περιβαλλοντική τους επίδραση.  

- Advertisement -

Η μελέτη, στην οποία συμμετείχαν 16.000 ενήλικες μέσα από δεδομένα που παρείχαν στην Εθνική Έρευνα Εξέτασης Υγείας και Διατροφής δημοσιεύτηκε στο  American Journal of Clinical Nutrition.

Για να προσδιορίσουν τη θρεπτικότητα των διαιτών, τα στοιχεία των συμμετεχόντων μετρήθηκαν με έναν ομοσπονδιακό δείκτη υγιεινής  διατροφής, ο οποίος ουσιαστικά μετρά κατά πόσο ένα πρότυπο διατροφής ανταποκρίνεται στις οδηγίες που δίνουν οι ειδικοί στις ΗΠΑ.

Η δίαιτα paleo, η οποία προτείνει την υιοθέτηση κρέατος, ξηρών καρπών και λαχανικών, αλλά όχι δημητριακών και φασολιών  κατατάχθηκε ως η δεύτερη χειρότερη διατροφικά, μετά την κέτο, η οποία συνιστά την κατανάλωση υψηλών ποσοτήτων λίπους και πρωτεΐνης, αλλά αποφυγή των υδατανθράκων. Η παμφάγος δίαιτα, την οποία και ακολουθούσε το 86% των συμμετεχόντων  βρέθηκε στη μέση τόσο για τον περιβαλλοντικό της αντίκτυπο όσο και για τα διατροφικά της οφέλη.

Ενδιαφέρον εύρημα αποτελεί επίσης το ότι, αν από τα 16.000 άτομα το ένα τρίτο ξεκινούσε μια χορτοφαγική διατροφή κάποια μέρα, θα εξοικονομούνταν εκπομπές ισοδύναμες με την εξάλειψη 340 εκατομμυρίων μιλίων αυτοκινήτων. Τέλος, οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου μειώθηκαν, όταν οι συμμετέχοντες άλλαξαν από παμφάγες δίαιτες σε μεσογειακές, καθώς μείωσαν ταυτόχρονα και την κατανάλωση λιπαρού κρέατος.

«Η κλιματική αλλαγή είναι αναμφισβήτητα ένα από τα πιο πιεστικά προβλήματα της εποχής μας και πολλοί άνθρωποι ενδιαφέρονται να προχωρήσουν σε μια φυτική διατροφή», λέει η Rose, σύμφωνα με δήλωση που παραθέτει το Food Ingredients First. Προτείνει, επίσης, πως απλά η μείωση και όχι η κατάργηση του κρέατος από τη διατροφή αποτελεί πολύτιμη αλλαγή για το περιβάλλον, αλλά και τον οργανισμό.

Τα νούμερα που δίνει μια μελέτη του ΟΗΕ υποστηρίζουν ακόμα περισσότερο τους ισχυρισμούς της Ρόουζ, αφού αναφέρει πως το 34% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου προέρχεται από το τρέχον σύστημα τροφίμων και η πλειοψηφία από την παραγωγή τροφίμων, με κορυφαία υπεύθυνη την βιομηχανία βοείου κρέατος.

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ψάρια στο αλουμινόχαρτο: Τι έδειξαν 7 επιστημονικές μελέτες για τη μεταφορά αλουμινίου και τις επιπτώσεις στην υγεία

Η μεταφορά αλουμινίου στο ψάρι αυξάνεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες μαγειρέματος – Τι αναφέρουν οι ερευνητές για τη μακροχρόνια έκθεση και τις ευάλωτες ομάδες

Ελλάδα: Μία κρέπα σε καφετέρια έστειλε 6χρονο αγόρι στο Νοσοκομείο Σητείας – «Μας διαβεβαίωσαν ότι μπορούσε να τη φάει» λέει ο πατέρας

Από την καταγγελία στη Σητεία στα σοβαρά περιστατικά αναφυλαξίας διεθνώς και στα μεγάλα κενά ενημέρωσης για τα αλλεργιογόνα στην εστίαση

Aυτές είναι οι χειρότερες τροφές που μπορεί κανείς να φάει κατά τη διάρκεια καύσωνα – Του διαιτολόγου Ν. Ζορζοβίλη

Ορισμένες επιλογές επιβαρύνουν περισσότερο την ενυδάτωση και τη θερμορρύθμιση, ενώ άλλα τρόφιμα γίνονται επικίνδυνα όταν παραμένουν εκτός ψυγείου για πολλή ώρα