ΑρχικήΟικιακάΥγεία και άσκησηΚαθημερινή σωματική δραστηριότητα 20-25 λεπτών αντισταθμίζει τον κίνδυνο θανάτου από παρατεταμένη καθιστική...

Καθημερινή σωματική δραστηριότητα 20-25 λεπτών αντισταθμίζει τον κίνδυνο θανάτου από παρατεταμένη καθιστική ζωή

3 λεπτά ανάγνωσης

Ο καθιστικός τρόπος ζωής συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο θανάτου.

Μόλις 20-25 λεπτά καθημερινής σωματικής δραστηριότητας μπορεί να είναι αρκετά για να αντισταθμίσουν τον αυξημένο κίνδυνο θανάτου λόγω του καθιστικού τρόπου ζωής, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύεται στο περιοδικό «British Journal of Sports Medicine».

- Advertisement -

Στις ανεπτυγμένες χώρες οι ενήλικες περνούν κατά μέσο όρο εννιά έως δέκα ώρες καθημερινά καθιστοί, κυρίως κατά τις εργάσιμες ώρες. Ωστόσο, ο ιδιαίτερα καθιστικός τρόπος ζωής συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο θανάτου.

Οι ερευνητές συγκέντρωσαν τα ατομικά δεδομένα των συμμετεχόντων από τέσσερις ομάδες ατόμων κατά την περίοδο 2003-2019 που ήταν εφοδιασμένα με συσκευές παρακολούθησης δραστηριότητας για να διαπιστώσουν αν η σωματική δραστηριότητα μπορεί να τροποποιήσει τη σχέση μεταξύ του χρόνου καθιστικής ζωής και του θανάτου, καθώς και πόση ώρα σωματικής δραστηριότητας μπορεί να επηρεάσει τον κίνδυνο αυτό.

- Advertisement -

Στην ανάλυση συμπεριλήφθηκαν λίγο λιγότερα από 12.000 άτομα ηλικίας από 50 ετών και άνω, που παρακολουθούνταν για τουλάχιστον δύο χρόνια και είχαν παράσχει λεπτομέρειες σχετικά με παράγοντες που ενδέχεται να επηρεάσουν την κατάσταση, όπως φύλο, μορφωτικό επίπεδο, βάρος, ύψος, ιστορικό καπνίσματος, κατανάλωση αλκοόλ, τρέχουσα ή προηγούμενη καρδιαγγγειακή νόσος, καρκίνος ή διαβήτης.

Συνολικά, 5.943 άτομα περνούσαν καθημερινά λιγότερες από 10,5 ώρες καθισμένοι, 6.042 άτομα είχαν 10,5 ή περισσότερες ώρες καθιστικής ζωής. Η σύνδεση με τα μητρώα θανάτων έδειξε ότι κατά τη διάρκεια μιας μέσης περιόδου πέντε ετών πέθαναν 805 (7%) άτομα, εκ των οποίων 357 (6%) περνούσαν λιγότερες από 10,5 ώρες καθιστοί κάθε μέρα και 448 από αυτούς 10,5 ή περισσότερες ώρες.

Η ανάλυση των δεδομένων έδειξε ότι η καθιστική ζωή για περισσότερες από δώδεκα ώρες την ημέρα σχετιζόταν με 38% αυξημένο κίνδυνο θανάτου σε σύγκριση με έναν ημερήσιο αριθμό οκτώ ωρών, για εκείνους που είχαν λιγότερα από 22 λεπτά μέτριας έως έντονης σωματικής δραστηριότητας ημερησίως. Περισσότερα από 22 λεπτά καθημερινής μέτριας έως έντονης σωματικής δραστηριότητας σχετίζονταν με χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου.

Την ίδια ώρα, τα υψηλότερα ημερήσια ποσοστά σωματικής δραστηριότητας συνδέονται με χαμηλότερο κίνδυνο, ανεξάρτητα από τον χρόνο που αφιερώνεται καθημερινά στην καθιστή θέση. Επιπλέον δέκα λεπτά την ημέρα συνδέονταν με 15% χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου σε όσους περνούσαν λιγότερες από 10,5 ώρες καθιστικής ζωής και 35% χαμηλότερο κίνδυνο σε όσους περνούσαν περισσότερες από 10,5 ώρες καθιστικής ζωής κάθε ημέρα.

Από την άλλη πλευρά, η σωματική δραστηριότητα ελαφριάς έντασης συσχετίστηκε με χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου μόνο μεταξύ των ατόμων με έντονη καθιστική ζωή (δώδεκα και πλέον ώρες καθημερινά).

Οι ερευνητές διευκρινίζουν ότι δεν έλαβαν υπόψη παράγοντες που ενδέχεται να επηρεάζουν την υγεία, όπως η διατροφή και η γενική υγεία.

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση:

https://bjsm.bmj.com/lookup/doi/10.1136/bjsports-2022-106568

ΑΠΕ

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ψάρια στο αλουμινόχαρτο: Τι έδειξαν 7 επιστημονικές μελέτες για τη μεταφορά αλουμινίου και τις επιπτώσεις στην υγεία

Η μεταφορά αλουμινίου στο ψάρι αυξάνεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες μαγειρέματος – Τι αναφέρουν οι ερευνητές για τη μακροχρόνια έκθεση και τις ευάλωτες ομάδες

Ελλάδα: Μία κρέπα σε καφετέρια έστειλε 6χρονο αγόρι στο Νοσοκομείο Σητείας – «Μας διαβεβαίωσαν ότι μπορούσε να τη φάει» λέει ο πατέρας

Από την καταγγελία στη Σητεία στα σοβαρά περιστατικά αναφυλαξίας διεθνώς και στα μεγάλα κενά ενημέρωσης για τα αλλεργιογόνα στην εστίαση

Aυτές είναι οι χειρότερες τροφές που μπορεί κανείς να φάει κατά τη διάρκεια καύσωνα – Του διαιτολόγου Ν. Ζορζοβίλη

Ορισμένες επιλογές επιβαρύνουν περισσότερο την ενυδάτωση και τη θερμορρύθμιση, ενώ άλλα τρόφιμα γίνονται επικίνδυνα όταν παραμένουν εκτός ψυγείου για πολλή ώρα