ΑρχικήυγείαΗ άσκηση κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης βελτιώνει τις διατροφικές συμπεριφορές στους...

Η άσκηση κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης βελτιώνει τις διατροφικές συμπεριφορές στους απογόνους σύμφωνα με μελέτη

3 λεπτά ανάγνωσης

Η μελέτη είναι μία από τις πρώτες που κατέδειξε τον μοριακό μηχανισμό που συνδέει τη διατροφική έκθεση στη μήτρα με τη διατροφική συμπεριφορά.

Η μητρική παχυσαρκία επηρεάζει τις διατροφικές συμπεριφορές των απογόνων μέσω της μακροχρόνιας υπερέκφρασης του microRNA miR-505-5p, σύμφωνα με μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό ανοιχτής πρόσβασης PLOS Biology από τη Laura Dearden και τη Susan Ozanne από τη Μονάδα Μεταβολικών Ασθενειών του MRC. Ινστιτούτο Μεταβολικής Επιστήμης, Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ.

- Advertisement -

Προηγούμενες μελέτες σε μοντέλα ανθρώπων και ζώων έχουν δείξει ότι οι απόγονοι παχύσαρκων μητέρων έχουν υψηλότερο κίνδυνο παχυσαρκίας και διαβήτη τύπου 2.

Αν και αυτή η σχέση είναι πιθανότατα το αποτέλεσμα μιας περίπλοκης σχέσης μεταξύ γενετικής και περιβάλλοντος, τα αναδυόμενα στοιχεία υποδηλώνουν ότι η μητρική παχυσαρκία μπορεί να διαταράξει τον υποθάλαμο – την περιοχή του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνη για την αίσθηση της διατροφής και την ενεργειακή ομοιόσταση.

- Advertisement -

Σε πειραματόζωα, οι απόγονοι που εκτίθενται σε υπερθρεψία κατά τη διάρκεια βασικών περιόδων ανάπτυξης τρώνε περισσότερο, αλλά λίγα είναι γνωστά για τους μοριακούς μηχανισμούς που οδηγούν σε αυτές τις αλλαγές στη διατροφική συμπεριφορά.

Σε αυτή τη μελέτη, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα ποντίκια που γεννήθηκαν από παχύσαρκες μητέρες είχαν υψηλότερα επίπεδα του microRNA miR-505-5p στον υποθάλαμο τους — από το εμβρυϊκό στάδιο μέχρι την ενηλικίωση.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα ποντίκια έτρωγαν περισσότερο και έδειχναν προτίμηση σε τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά. Είναι ενδιαφέρον ότι η επίδραση της μητρικής παχυσαρκίας στο miR-505-5p και στις διατροφικές συμπεριφορές μετριάστηκε εάν οι μητέρες ασκούνταν κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Πειράματα κυτταρικής καλλιέργειας έδειξαν ότι η έκφραση miR-505-5p θα μπορούσε να προκληθεί με την έκθεση των νευρώνων του υποθαλάμου σε λιπαρά οξέα μακράς αλυσίδας και ινσουλίνη, τα οποία είναι και τα δύο υψηλά σε εγκυμοσύνες που επιπλέκονται από παχυσαρκία.

Οι ερευνητές αναγνώρισαν το miR-505-5p ως έναν νέο ρυθμιστή των οδών που εμπλέκονται στην πρόσληψη λιπαρών οξέων και στον μεταβολισμό, επομένως τα υψηλά επίπεδα του miRNA κάνουν τον εγκέφαλο των απογόνων να μην μπορεί να αντιληφθεί όταν τρώει τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά. Αρκετά από τα γονίδια που ρυθμίζει το miR-505-5p έχουν συσχετιστεί με υψηλό δείκτη μάζας σώματος σε ανθρώπινες γενετικές μελέτες.

Οι συγγραφείς προσθέτουν, “Τα αποτελέσματά μας δείχνουν ότι η παχυσαρκία κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης προκαλεί αλλαγές στον εγκέφαλο του μωρού που το κάνει να τρώει περισσότερη τροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά στην ενήλικη ζωή και πιο πιθανό να αναπτύξει παχυσαρκία. Είναι σημαντικό ότι δείξαμε ότι η μέτρια άσκηση, χωρίς απώλεια βάρους, κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης σε παχύσαρκες μητέρες απέτρεψε τις αλλαγές στον εγκέφαλο του μωρού”.

Πηγή: PLOS 

Αναφορά: Laura Dearden, Isadora C. Furigo, Lucas C. Pantaleão, L WP Wong, Denise S. Fernandez-Twinn, Juliana de Almeida-Faria, Katherine A. Kentistou, Maria V. Carreira, Guillaume Bidault, Antonio Vidal-Puig, Ken K Ong, John RB Perry, Jose Donato, Susan E. Ozanne. Η μητρική παχυσαρκία αυξάνει την έκφραση του υποθαλαμικού miR-505-5p σε απογόνους ποντικών, οδηγώντας σε αλλοιωμένη αίσθηση λιπαρών οξέων και αυξημένη πρόσληψη τροφής με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά . PLOS Biology , 2024; 22 (6): e3002641 DOI: 10.1371/journal.pbio.3002641

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ψάρια στο αλουμινόχαρτο: Τι έδειξαν 7 επιστημονικές μελέτες για τη μεταφορά αλουμινίου και τις επιπτώσεις στην υγεία

Η μεταφορά αλουμινίου στο ψάρι αυξάνεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες μαγειρέματος – Τι αναφέρουν οι ερευνητές για τη μακροχρόνια έκθεση και τις ευάλωτες ομάδες

Ελλάδα: Μία κρέπα σε καφετέρια έστειλε 6χρονο αγόρι στο Νοσοκομείο Σητείας – «Μας διαβεβαίωσαν ότι μπορούσε να τη φάει» λέει ο πατέρας

Από την καταγγελία στη Σητεία στα σοβαρά περιστατικά αναφυλαξίας διεθνώς και στα μεγάλα κενά ενημέρωσης για τα αλλεργιογόνα στην εστίαση

Aυτές είναι οι χειρότερες τροφές που μπορεί κανείς να φάει κατά τη διάρκεια καύσωνα – Του διαιτολόγου Ν. Ζορζοβίλη

Ορισμένες επιλογές επιβαρύνουν περισσότερο την ενυδάτωση και τη θερμορρύθμιση, ενώ άλλα τρόφιμα γίνονται επικίνδυνα όταν παραμένουν εκτός ψυγείου για πολλή ώρα