ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΠώς οι ακριβές τροφές οδηγούν σε παιδική παχυσαρκία

Πώς οι ακριβές τροφές οδηγούν σε παιδική παχυσαρκία

3 λεπτά ανάγνωσης

Νέα μελέτη συνδέει τις οικονομικές κρίσεις και την άνοδο των τιμών με την εμφάνιση παχυσαρκίας και αναπτυξιακών προβλημάτων

Η διαμόρφωση της υγείας ενός ανθρώπου ξεκινά από τα πρώτα κιόλας χρόνια της ζωής του, με τη διατροφή να παίζει τον πλέον καθοριστικό ρόλο. Ωστόσο, η πρόσβαση σε ποιοτική τροφή δεν είναι πάντα δεδομένη, καθώς οι οικονομικές διακυμάνσεις και οι αυξήσεις στις τιμές των βασικών αγαθών δημιουργούν εμπόδια που συχνά έχουν μόνιμο χαρακτήρα. Μια νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο της Βόννης, που εξέτασε τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στην Ασία κατά τη δεκαετία του ’90, αποκαλύπτει ότι το «σοκ» των υψηλών τιμών στα τρόφιμα δεν προκαλεί μόνο προσωρινά προβλήματα, αλλά αφήνει ανεξίτηλα ίχνη στη σωματική και πνευματική ανάπτυξη των παιδιών.

- Advertisement -

Το εύρημα που προκάλεσε τη μεγαλύτερη έκπληξη στους ερευνητές είναι ότι τα παιδιά που βίωσαν την κρίση σε ηλικία 3 έως 5 ετών, είχαν σημαντικά υψηλότερες πιθανότητες να εμφανίσουν παχυσαρκία ως νεαροί ενήλικες. Αυτό συμβαίνει επειδή, σε περιόδους ακρίβειας, οι οικογένειες τείνουν να περιορίζουν την αγορά ακριβών, θρεπτικών τροφίμων, στρεφόμενες σε φθηνότερες αλλά ενεργειακά πυκνές επιλογές. Αυτή η «κρυφή πείνα» –η έλλειψη δηλαδή απαραίτητων μικροθρεπτικών συστατικών παρά τη λήψη θερμίδων– καθυστερεί την ανάπτυξη του ύψους, ενώ ταυτόχρονα προδιαθέτει τον οργανισμό για αυξημένο δείκτη μάζας σώματος (BMI) αργότερα στη ζωή.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τι να φάτε αν έχετε μέρες να πάτε στην τουαλέτα

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Γιατί το σώμα μας αντιδρά αρνητικά στην επεξεργασμένη ζάχαρη

Η μελέτη υπογραμμίζει ότι οι επιπτώσεις είναι πολύ πιο έντονες στους πληθυσμούς των πόλεων, οι οποίοι εξαρτώνται αποκλειστικά από την αγορά τροφίμων, σε αντίθεση με τις αγροτικές περιοχές που έχουν συχνά δική τους παραγωγή. Παράλληλα, το εκπαιδευτικό επίπεδο της μητέρας αναδεικνύεται σε κρίσιμο παράγοντα προστασίας. Τα παιδιά των οποίων οι μητέρες είχαν χαμηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης επηρεάστηκαν σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό, γεγονός που αναδεικνύει τη σημασία της διατροφικής γνώσης στη διαχείριση των κρίσεων. Η ικανότητα μιας οικογένειας να διατηρεί μια ισορροπημένη δίαιτα υπό πίεση εξαρτάται άμεσα από την ενημέρωσή της.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Νέα επιστημονικά δεδομένα για τη διατροφή των πουλερικών στην Ευρώπη

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μήπως δεν πρέπει να κάνετε καθόλου δίαιτα το 2026;

Οι ερευνητές τονίζουν ότι η πολιτική αντιμετώπισης των κρίσεων δεν πρέπει να εστιάζει μόνο στα όρια της φτώχειας ή στην απλή παροχή θερμίδων, αλλά στην ποιότητα της διατροφής. Η διασφάλιση της θρέψης κατά τα ευαίσθητα αναπτυξιακά στάδια είναι επένδυση για τη δημόσια υγεία, καθώς οι βλάβες που προκαλούνται από την κακή διατροφή στην παιδική ηλικία είναι συχνά μη αναστρέψιμες. Ο κίνδυνος για χρόνια νοσήματα, όπως ο διαβήτης και οι καρδιοπάθειες, αυξάνεται όταν η ανάπτυξη του παιδιού διαταράσσεται από οικονομικούς παράγοντες.

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ψάρια στο αλουμινόχαρτο: Τι έδειξαν 7 επιστημονικές μελέτες για τη μεταφορά αλουμινίου και τις επιπτώσεις στην υγεία

Η μεταφορά αλουμινίου στο ψάρι αυξάνεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες μαγειρέματος – Τι αναφέρουν οι ερευνητές για τη μακροχρόνια έκθεση και τις ευάλωτες ομάδες

Ελλάδα: Μία κρέπα σε καφετέρια έστειλε 6χρονο αγόρι στο Νοσοκομείο Σητείας – «Μας διαβεβαίωσαν ότι μπορούσε να τη φάει» λέει ο πατέρας

Από την καταγγελία στη Σητεία στα σοβαρά περιστατικά αναφυλαξίας διεθνώς και στα μεγάλα κενά ενημέρωσης για τα αλλεργιογόνα στην εστίαση

Aυτές είναι οι χειρότερες τροφές που μπορεί κανείς να φάει κατά τη διάρκεια καύσωνα – Του διαιτολόγου Ν. Ζορζοβίλη

Ορισμένες επιλογές επιβαρύνουν περισσότερο την ενυδάτωση και τη θερμορρύθμιση, ενώ άλλα τρόφιμα γίνονται επικίνδυνα όταν παραμένουν εκτός ψυγείου για πολλή ώρα