ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΚαφές ή τσάι; Η επιστήμη λέει «ναι» και στα δύο

Καφές ή τσάι; Η επιστήμη λέει «ναι» και στα δύο

3 λεπτά ανάγνωσης

Πώς ο καφές και το τσάι προσφέρουν πολλαπλά οφέλη για την υγεία του σώματος και του εγκεφάλου

Είστε από εκείνους που ξεκινούν τη μέρα τους με ένα ζεστό φλιτζάνι τσάι ή μήπως δεν μπορείτε να φανταστείτε πρωινό χωρίς έναν δυνατό εσπρέσο; Όποια κι αν είναι η προτίμησή σας, η επιστήμη δηλώνει πως και τα δύο αυτά δημοφιλή ροφήματα, όταν καταναλώνονται με μέτρο, έχουν αποδεδειγμένα οφέλη για την υγεία. Μια πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου Tufts που βασίστηκε σε δεδομένα από περισσότερους από 46.000 ενήλικες, αποκάλυψε ότι η κατανάλωση ενός έως τριών φλιτζανιών καφέ την ημέρα σχετίζεται με μειωμένο κίνδυνο πρόωρου θανάτου. Ωστόσο, τα οφέλη αυτά χάνονται όταν ο καφές συνοδεύεται από υπερβολική ζάχαρη ή λιπαρές κρέμες. Όπως σημειώνει ο ερευνητής Fang Fang Zhang, ο καφές είναι πλούσιος σε βιοδραστικές ουσίες που δρουν ευεργετικά στον οργανισμό.

- Advertisement -

Οι ενώσεις αυτές βοηθούν στην αντιμετώπιση του οξειδωτικού στρες, μειώνουν τη χρόνια φλεγμονή και προστατεύουν από νευροεκφυλιστικές παθήσεις, όπως το Αλτσχάιμερ και το Πάρκινσον. Επιπλέον, ο καφές αυξάνει τη μεταβολική δραστηριότητα και ενισχύει την καύση λίπους. Περιέχει και διαλυτές φυτικές ίνες, οι οποίες συμβάλλουν στην υγεία του εντέρου, ενώ ουσίες όπως τα διτερπένια και οι μελανοειδίνες έχουν αντιφλεγμονώδη και πρεβιοτική δράση.

Εγγραφείτε και εσείς στα FEA 2025 και ελάτε να γράψουμε ΜΑΖΙ μια ιστορία, που αξίζει να ειπωθεί!

Από την άλλη, το τσάι είναι πλούσιο σε πολυφαινόλες όπως οι κατεχίνες και οι θεαφλαβίνες, το τσάι προσφέρει ισχυρή αντιοξειδωτική προστασία, μειώνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων και υποστηρίζει το μικροβίωμα του εντέρου. Η L-θεανίνη, ένα μοναδικό αμινοξύ που βρίσκεται μόνο στο τσάι, προάγει τη χαλάρωση χωρίς να προκαλεί υπνηλία, ενώ όταν συνδυάζεται με καφεΐνη ενισχύει τη συγκέντρωση και μειώνει το άγχος. Η συστηματική κατανάλωση τσαγιού έχει επίσης συσχετιστεί με μείωση της αρτηριακής πίεσης και της LDL χοληστερόλης, ενώ υποστηρίζει τη λειτουργία των αιμοφόρων αγγείων. Αν και περιέχει λιγότερη καφεΐνη από τον καφέ, προσφέρει πιο ήπια και παρατεταμένη ενεργοποίηση, ιδανική για όσους αποφεύγουν τις απότομες αυξομειώσεις ενέργειας.

- Advertisement -

Η σύσταση για την καθημερινή κατανάλωση είναι κατά μέσο όρο τρεις έως τέσσερις κούπες καφέ και έως πέντε φλιτζάνια μαύρου τσαγιού, ποσότητες που, σύμφωνα με τα μέχρι τώρα ερευνητικά δεδομένα, προσφέρουν τα μέγιστα οφέλη χωρίς κινδύνους. Το ερώτημα «ποιο είναι καλύτερο» τελικά ίσως είναι παραπλανητικό. Καφές και τσάι, παρά τις διαφορές τους, δεν ανταγωνίζονται στην αρένα της υγείας, αλλά συνυπάρχουν ως συμπληρωματικές επιλογές. Ο ένας προσφέρει άμεση ενεργοποίηση και τόνωση, ο άλλος ήπια εγρήγορση και χαλάρωση. Το ποιο από τα δύο θα προτιμήσετε εξαρτάται από τη στιγμή, τη διάθεσή σας και τις ανάγκες του σώματός σας.

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ψάρια στο αλουμινόχαρτο: Τι έδειξαν 7 επιστημονικές μελέτες για τη μεταφορά αλουμινίου και τις επιπτώσεις στην υγεία

Η μεταφορά αλουμινίου στο ψάρι αυξάνεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες μαγειρέματος – Τι αναφέρουν οι ερευνητές για τη μακροχρόνια έκθεση και τις ευάλωτες ομάδες

Ελλάδα: Μία κρέπα σε καφετέρια έστειλε 6χρονο αγόρι στο Νοσοκομείο Σητείας – «Μας διαβεβαίωσαν ότι μπορούσε να τη φάει» λέει ο πατέρας

Από την καταγγελία στη Σητεία στα σοβαρά περιστατικά αναφυλαξίας διεθνώς και στα μεγάλα κενά ενημέρωσης για τα αλλεργιογόνα στην εστίαση

Aυτές είναι οι χειρότερες τροφές που μπορεί κανείς να φάει κατά τη διάρκεια καύσωνα – Του διαιτολόγου Ν. Ζορζοβίλη

Ορισμένες επιλογές επιβαρύνουν περισσότερο την ενυδάτωση και τη θερμορρύθμιση, ενώ άλλα τρόφιμα γίνονται επικίνδυνα όταν παραμένουν εκτός ψυγείου για πολλή ώρα