ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΓιατί το ψάρι κατά την εγκυμοσύνη βοηθά το παιδί - Έλληνες ερευνητές...

Γιατί το ψάρι κατά την εγκυμοσύνη βοηθά το παιδί – Έλληνες ερευνητές έχουν τις απαντήσεις

4 λεπτά ανάγνωσης

Καλά νέα για τις μέλλουσες μαμάδες που δεν θέλουν να αφήσουν τα ψάρια κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης.

Μια πρόσφατη μελέτη από το Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας ρίχνει φως στο δίλημμα που αντιμετωπίζουν πολλές έγκυες γυναίκες σχετικά με την κατανάλωση ψαριών, λόγω της πιθανής έκθεσης σε υδράργυρο.

- Advertisement -

Σύμφωνα με τα ευρήματα που δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό περιοδικό JAMA Network Open, τα παιδιά των γυναικών που κατανάλωναν ψάρια με μέτρο κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης έχουν καλύτερο μεταβολικό προφίλ σε σύγκριση με εκείνα των γυναικών που έτρωγαν ψάρια σπάνια. Ωστόσο, η υπερβολική κατανάλωση φαίνεται να αντιστρέφει τα οφέλη, καθώς τα παιδιά των γυναικών που έτρωγαν ψάρια πάνω από τρεις φορές την εβδομάδα εμφάνισαν χειρότερα μεταβολικά αποτελέσματα.

Η δρ. Λήδα Χατζή, επικεφαλής της μελέτης και αναπληρώτρια καθηγήτρια προληπτικής ιατρικής στην Ιατρική Σχολή Keck του USC, τονίζει ότι τα ψάρια αποτελούν σημαντική πηγή θρεπτικών συστατικών και η κατανάλωσή τους δεν πρέπει να αποφεύγεται. Ωστόσο, συνιστά στις έγκυες γυναίκες να περιορίζονται στις μία έως τρεις μερίδες την εβδομάδα, όπως προτείνεται από τις διεθνείς διατροφικές οδηγίες, προκειμένου να αποφεύγεται η υπερβολική έκθεση σε υδράργυρο και άλλους οργανικούς ρύπους.

- Advertisement -

Τα ψάρια είναι γνωστά για την υψηλή περιεκτικότητά τους σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, τα οποία συμβάλλουν στην προστασία από φλεγμονές και υποστηρίζουν την ανάπτυξη του εγκεφάλου του εμβρύου. Ωστόσο, ορισμένα είδη περιέχουν αυξημένες ποσότητες υδραργύρου, μιας τοξικής ουσίας που μπορεί να προκαλέσει μόνιμη βλάβη στον εγκέφαλο. Οι ερευνητές θέλησαν να διερευνήσουν εάν τα οφέλη της κατανάλωσης ψαριών υπερτερούν των κινδύνων, αναλύοντας δεδομένα από 805 ζευγάρια μητέρας-παιδιού σε πέντε χώρες.

Στη μελέτη εξετάστηκε η συχνότητα κατανάλωσης ψαριών κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, τα επίπεδα υδραργύρου στις μητέρες και η υγεία των παιδιών ηλικίας 6 έως 12 ετών. Με βάση αυτά τα δεδομένα, οι ερευνητές ανέπτυξαν μια βαθμολογία μεταβολικού προφίλ για κάθε παιδί.

Τα ευρήματα της μελέτης

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα παιδιά των μητέρων που κατανάλωναν ψάρια σε μέτριες ποσότητες εμφάνισαν υψηλότερες μεταβολικές βαθμολογίες από εκείνα των οποίων οι μητέρες έτρωγαν ψάρια λιγότερο από μία φορά την εβδομάδα. Αντίθετα, τα παιδιά των γυναικών που έτρωγαν ψάρια πάνω από τρεις φορές την εβδομάδα είχαν χαμηλότερες βαθμολογίες, γεγονός που αποδίδεται στην αυξημένη έκθεση σε υδράργυρο και άλλους ρύπους.

Ο συν-συγγραφέας της μελέτης, Νίκος Στρατάκης, μεταδιδακτορικός ερευνητής του USC, εξηγεί ότι τα ψάρια μπορεί να αποτελούν πηγή έκθεσης σε χημικούς ρύπους, οι οποίοι ενδέχεται να επηρεάζουν αρνητικά την υγεία. Σύμφωνα με τα ευρήματα, η συχνή κατανάλωση ψαριών ενδέχεται να εξισορροπεί τα οφέλη των ωμέγα-3 λιπαρών οξέων, καθώς η έκθεση σε ρύπους μπορεί να αναιρεί τις θετικές επιδράσεις στην ανάπτυξη και τη μεταβολική υγεία του παιδιού.

Οι ερευνητές εξέτασαν επίσης πιθανούς βιολογικούς μηχανισμούς που συνδέουν την κατανάλωση ψαριών με τη μεταβολική υγεία. Διαπίστωσαν ότι τα επίπεδα προφλεγμονωδών βιοδεικτών διέφεραν μεταξύ των ομάδων των παιδιών, γεγονός που υποδηλώνει ότι η φλεγμονή παίζει ρόλο στην ανάπτυξη του μεταβολικού τους προφίλ. Η παρουσία χαμηλότερων επιπέδων φλεγμονής στα παιδιά των μητέρων που κατανάλωναν μέτρια ποσότητα ψαριών μπορεί να εξηγεί την ευεργετική επίδραση της διατροφής αυτής.

Η ερευνητική ομάδα σχεδιάζει να συνεχίσει να παρακολουθεί την υγεία αυτών των παιδιών μέχρι την εφηβεία, ώστε να εξετάσει μακροπρόθεσμα τις επιδράσεις της κατανάλωσης ψαριών κατά την εγκυμοσύνη. Επιπλέον, θα διερευνηθεί η επίδραση διαφορετικών ειδών ψαριών στην υγεία των παιδιών, ώστε να εντοπιστούν οι ασφαλέστερες και πιο ωφέλιμες επιλογές για τις εγκύους.

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ψάρια στο αλουμινόχαρτο: Τι έδειξαν 7 επιστημονικές μελέτες για τη μεταφορά αλουμινίου και τις επιπτώσεις στην υγεία

Η μεταφορά αλουμινίου στο ψάρι αυξάνεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες μαγειρέματος – Τι αναφέρουν οι ερευνητές για τη μακροχρόνια έκθεση και τις ευάλωτες ομάδες

Ελλάδα: Μία κρέπα σε καφετέρια έστειλε 6χρονο αγόρι στο Νοσοκομείο Σητείας – «Μας διαβεβαίωσαν ότι μπορούσε να τη φάει» λέει ο πατέρας

Από την καταγγελία στη Σητεία στα σοβαρά περιστατικά αναφυλαξίας διεθνώς και στα μεγάλα κενά ενημέρωσης για τα αλλεργιογόνα στην εστίαση

Aυτές είναι οι χειρότερες τροφές που μπορεί κανείς να φάει κατά τη διάρκεια καύσωνα – Του διαιτολόγου Ν. Ζορζοβίλη

Ορισμένες επιλογές επιβαρύνουν περισσότερο την ενυδάτωση και τη θερμορρύθμιση, ενώ άλλα τρόφιμα γίνονται επικίνδυνα όταν παραμένουν εκτός ψυγείου για πολλή ώρα