ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΓιατί οι πατάτες και τα δημητριακά δεν μπορούν να αντικαταστήσουν το ένα...

Γιατί οι πατάτες και τα δημητριακά δεν μπορούν να αντικαταστήσουν το ένα το άλλο

3 λεπτά ανάγνωσης

Νέα έρευνα τονίζει ότι οι δύο ομάδες τροφίμων προσφέρουν διακριτά θρεπτικά συστατικά, απαραίτητα για μια ισορροπημένη διατροφή

Μια πρόσφατη μελέτη, η οποία δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Frontiers in Nutrition, έρχεται να αναδιαμορφώσει την κατανόηση των «υγιεινών υδατανθράκων» και της διατροφικής ισορροπίας. Οι ερευνητές κατέδειξαν ότι οι λευκές πατάτες παρέχουν κρίσιμα θρεπτικά συστατικά που συχνά λείπουν από τη διατροφή, αλλά η αντικατάσταση των δημητριακών με πατάτες προκαλεί σημαντικές απώλειες σε άλλα απαραίτητα στοιχεία. Το βασικό συμπέρασμα είναι ότι οι πατάτες και τα δημητριακά προσφέρουν διαφορετικά διατροφικά πακέτα και δεν είναι θρεπτικά ανταλλάξιμα.

- Advertisement -

Οι ειδικοί στη διατροφή είχαν επαναξιολογήσει πρόσφατα τους ρόλους των λαχανικών και των βασικών αμυλούχων τροφών, συμπεριλαμβανομένου του κατά πόσο τα δημητριακά και τα αμυλούχα λαχανικά θα μπορούσαν να θεωρηθούν εναλλάξιμα. Η νέα έρευνα χρησιμοποίησε μοντέλα για να συγκρίνει τις διατροφικές συνεισφορές των λευκών πατατών και άλλων αμυλούχων λαχανικών με τα επεξεργασμένα και ολικής άλεσης δημητριακά.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακαλούνται μπαταρίες κουζίνας λόγω επιμόλυνσης με επικίνδυνο νοσοκομειακό παθογόνο – Πωλούνται και στην Ελλάδα

- Advertisement -

Τα διακριτά διατροφικά οφέλη

Οι πατάτες είναι φυσικά πλούσιες σε θρεπτικά συστατικά. Παρέχουν σημαντικές ποσότητες καλίου, φυτικών ινών, πρωτεΐνης και βασικών βιταμινών όπως η Β6 και η C. Μία μεσαία πατάτα συνεισφέρει περίπου το 11% του ημερήσιου καλίου, καθώς και τουλάχιστον 5% των ημερήσιων αναγκών σε φυτικές ίνες, μαγνήσιο, θειαμίνη και νιασίνη, συνεισφέροντας μόνο το 5% των ημερήσιων θερμίδων. Συγκριτικά, το περιεχόμενο σε κάλιο στις πατάτες ήταν ουσιαστικά υψηλότερο από ό,τι στα δημητριακά ολικής άλεσης και υπερτριπλάσιο από τα επεξεργασμένα δημητριακά.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Κρέμες νυκτός: Οι πολύ γνωστές μάρκες που κρύβουν σοβαρούς κινδύνους για την επιδερμίδα – Εργαστηριακό τεστ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | «Πουλάμε σκ@@@ για φτωχούς», είπε στέλεχος κολοσσού τροφίμων και απολύθηκε!

Από την άλλη πλευρά, τα δημητριακά, ειδικά αυτά που είναι ενισχυμένα ή εμπλουτισμένα, παρέχουν υψηλότερες ποσότητες σε μέταλλα όπως ο σίδηρος, το φολικό οξύ, το ασβέστιο, ο ψευδάργυρος και αρκετές βιταμίνες του συμπλέγματος Β. Τα δημητριακά ολικής άλεσης, για παράδειγμα, προσέφεραν πολύ περισσότερες φυτικές ίνες από τα αμυλούχα λαχανικά.

Οι κίνδυνοι της αντικατάστασης

Τα μοντέλα αντικατάστασης έδειξαν ότι η υποκατάσταση των επεξεργασμένων δημητριακών με αμυλούχα λαχανικά αύξησε μεν το κάλιο, τις βιταμίνες C και Β6 και τη χολίνη, αλλά μείωσε τον σίδηρο, το φολικό οξύ, το σελήνιο και τη ριβοφλαβίνη. Η αντικατάσταση των δημητριακών ολικής άλεσης προκάλεσε ακόμη μεγαλύτερες μειώσεις στις φυτικές ίνες, το ασβέστιο, τον σίδηρο, το μαγνήσιο, τον ψευδάργυρο και άλλες βασικές βιταμίνες.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Αποσύρεται κατεψυγμένο μπρόκολο από τα ψυγεία αλυσίδων σούπερ μάρκετ λόγω επικίνδυνου βακτηρίου

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μολυσμένο βρεφικό γάλα: Στο φως τα «έγγραφα της ντροπής» για την κακή λειτουργία της ByHeart – Φόβοι για διεθνή διασπορά του κινδύνου

Όταν και οι δύο υποομάδες δημητριακών αντικαταστάθηκαν ταυτόχρονα, τα επίπεδα των περισσότερων μικροθρεπτικών συστατικών μειώθηκαν περαιτέρω. Τα ευρήματα τονίζουν ότι οι δύο ομάδες τροφίμων είναι απαραίτητες για τη διατροφική επάρκεια. Η μείωση των συστάσεων για τα αμυλούχα λαχανικά θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο την επάρκεια σε θρεπτικά συστατικά, ειδικά σε κάλιο, καθώς η πατάτα είναι μια κορυφαία και οικονομικά προσιτή πηγή αυτού του στοιχείου.

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ψάρια στο αλουμινόχαρτο: Τι έδειξαν 7 επιστημονικές μελέτες για τη μεταφορά αλουμινίου και τις επιπτώσεις στην υγεία

Η μεταφορά αλουμινίου στο ψάρι αυξάνεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες μαγειρέματος – Τι αναφέρουν οι ερευνητές για τη μακροχρόνια έκθεση και τις ευάλωτες ομάδες

Ελλάδα: Μία κρέπα σε καφετέρια έστειλε 6χρονο αγόρι στο Νοσοκομείο Σητείας – «Μας διαβεβαίωσαν ότι μπορούσε να τη φάει» λέει ο πατέρας

Από την καταγγελία στη Σητεία στα σοβαρά περιστατικά αναφυλαξίας διεθνώς και στα μεγάλα κενά ενημέρωσης για τα αλλεργιογόνα στην εστίαση

Aυτές είναι οι χειρότερες τροφές που μπορεί κανείς να φάει κατά τη διάρκεια καύσωνα – Του διαιτολόγου Ν. Ζορζοβίλη

Ορισμένες επιλογές επιβαρύνουν περισσότερο την ενυδάτωση και τη θερμορρύθμιση, ενώ άλλα τρόφιμα γίνονται επικίνδυνα όταν παραμένουν εκτός ψυγείου για πολλή ώρα