ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΓιαούρτι: Ο ρόλος του στην υγεία των οστών δεν αποτρέπει τα κατάγματα

Γιαούρτι: Ο ρόλος του στην υγεία των οστών δεν αποτρέπει τα κατάγματα

3 λεπτά ανάγνωσης

Νέα επιστημονική ανασκόπηση βρίσκει ελάχιστη κλινική επίδραση, παρά τη φήμη του ως «οστικός σύμμαχος».

Αν και το γιαούρτι συχνά επαινείται για το πλούσιο θρεπτικό του προφίλ, μια πρόσφατη συστηματική ανασκόπηση και μετα-ανάλυση αποκαλύπτει ότι η πραγματική του επίδραση στην οστική δύναμη των ενηλίκων παραμένει αμελητέα, ειδικά όσον αφορά την πρόληψη καταγμάτων. Η μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Frontiers in Nutrition, υπογραμμίζει την ανάγκη για πιο αυστηρές δοκιμές, χρησιμοποιώντας καλά καθορισμένες συνθέσεις γιαουρτιού.

- Advertisement -

Το γιαούρτι είναι ένα γαλακτοκομικό προϊόν που προκύπτει από τη ζύμωση του γάλακτος και, παρότι έχει παρόμοια βιοχημική σύνθεση με το γάλα, προσφέρει μοναδικά οφέλη χάρη στη μεταβολική δράση των βακτηρίων. Είναι γνωστό ότι αποτελεί καλή πηγή πρωτεΐνης, καλίου, ασβεστίου, ψευδαργύρου, σεληνίου και βιταμινών, συστατικά απαραίτητα για την υγεία και τη φυσιολογία των οστών. Δεδομένου ότι στην ενήλικη ζωή ο σχηματισμός οστών επιβραδύνεται ενώ η οστική απορρόφηση αυξάνεται, οδηγώντας σε απώλεια οστικής μάζας και κατάγματα ευθραυστότητας, θεωρήθηκε ότι το γιαούρτι θα μπορούσε να βοηθήσει στη διατήρηση της οστικής υγείας.

Περιορισμένη επίδραση στην οστική πυκνότητα

Οι ερευνητές ανέλυσαν δεκατέσσερις σχετικές μελέτες, οι οποίες ήταν κυρίως μελέτες παρατήρησης και εξέταζαν δείκτες όπως ο κίνδυνος κατάγματος, η οστική πυκνότητα (BMD) και οι δείκτες ανακύκλωσης των οστών. Τα ευρήματα της μετα-ανάλυσης δεν έδειξαν καμία σημαντική συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης γιαουρτιού και του κινδύνου κατάγματος ισχίου στα αναφερόμενα επίπεδα κατανάλωσης.

- Advertisement -

Όσον αφορά την οστική πυκνότητα, διαπιστώθηκε μια στατιστικά θετική επίδραση στην BMD του μηριαίου οστού. Ωστόσο, το μέγεθος αυτής της επίδρασης κρίθηκε κλινικά αμελητέο, υποδεικνύοντας ελάχιστη πραγματική επίπτωση στη σκελετική υγεία. Η μεθοδολογική ποιότητα των στοιχείων κρίθηκε ικανοποιητική για να υποστηρίξει τα συμπεράσματα, όμως η βεβαιότητα των αποδεικτικών στοιχείων για την οστική πυκνότητα και τον κίνδυνο κατάγματος ήταν χαμηλή. Αυτό οφείλεται κυρίως στη μεγάλη εξάρτηση από δεδομένα παρατήρησης, στις αναλογίες κινδύνου κοντά στην ενότητα και στην απουσία σχέσης δόσης απόκρισης.

Ανάγκη για αυστηρότερη έρευνα

Η ανασκόπηση καταλήγει στο ότι, ενώ οι περισσότερες μελέτες υποδηλώνουν μια θετική τάση της κατανάλωσης γιαουρτιού στην υγεία των οστών, τα στοιχεία είναι ανεπαρκή για να επιβεβαιώσουν ότι το γιαούρτι συμβάλλει ουσιαστικά στη βελτίωση της οστικής πυκνότητας ή στην πρόληψη των καταγμάτων στους ενήλικες. Είναι απαραίτητες υψηλής ποιότητας τυχαιοποιημένες ελεγχόμενες δοκιμές για να αποσαφηνιστούν οι επιδράσεις του, ειδικά σε άτομα με οστεοπενία ή οστεοπόρωση.

Είναι σημαντικό, επίσης, οι μελλοντικές έρευνες να περιλαμβάνουν τυποποιημένα προϊόντα γιαουρτιού με λεπτομερή χαρακτηριστικά, ώστε να προσδιοριστεί εάν τυχόν οφέλη προέρχονται από τις ζωντανές καλλιέργειες ή από τις διαφορές στη σύνθεση του προϊόντος. Συνολικά, η αποτελεσματικότητα του γιαουρτιού ως στρατηγική ενίσχυσης της οστικής υγείας δεν έχει πλήρως τεκμηριωθεί από τα τρέχοντα στοιχεία.

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ψάρια στο αλουμινόχαρτο: Τι έδειξαν 7 επιστημονικές μελέτες για τη μεταφορά αλουμινίου και τις επιπτώσεις στην υγεία

Η μεταφορά αλουμινίου στο ψάρι αυξάνεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες μαγειρέματος – Τι αναφέρουν οι ερευνητές για τη μακροχρόνια έκθεση και τις ευάλωτες ομάδες

Ελλάδα: Μία κρέπα σε καφετέρια έστειλε 6χρονο αγόρι στο Νοσοκομείο Σητείας – «Μας διαβεβαίωσαν ότι μπορούσε να τη φάει» λέει ο πατέρας

Από την καταγγελία στη Σητεία στα σοβαρά περιστατικά αναφυλαξίας διεθνώς και στα μεγάλα κενά ενημέρωσης για τα αλλεργιογόνα στην εστίαση

Aυτές είναι οι χειρότερες τροφές που μπορεί κανείς να φάει κατά τη διάρκεια καύσωνα – Του διαιτολόγου Ν. Ζορζοβίλη

Ορισμένες επιλογές επιβαρύνουν περισσότερο την ενυδάτωση και τη θερμορρύθμιση, ενώ άλλα τρόφιμα γίνονται επικίνδυνα όταν παραμένουν εκτός ψυγείου για πολλή ώρα