ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΕΕ: Η επίδραση των υπερεπεξεργασμένων τροφίμων στο μεταβολικό σύνδρομο

ΕΕ: Η επίδραση των υπερεπεξεργασμένων τροφίμων στο μεταβολικό σύνδρομο

3 λεπτά ανάγνωσης

Κατανάλωση Υπερεπεξεργασμένων Τροφίμων και Μεταβολικό Σύνδρομο σε Παιδιά, Εφήβους και Ενήλικες στην Ευρώπη – Αποτελέσματα από τη Μελέτη I.Family

 Τα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα (UPFs) αποτελούν μεγάλο ποσοστό της ημερήσιας ενεργειακής πρόσληψης των Ευρωπαίων, ιδιαίτερα μεταξύ των παιδιών και των εφήβων. Τα UPFs είναι προϊόντα που έχουν τροποποιηθεί σημαντικά από την αρχική τους μορφή μέσω πολλαπλών φυσικών, χημικών ή βιολογικών σταδίων επεξεργασίας, που συχνά περιλαμβάνουν την προσθήκη συστατικών, όπως συντηρητικά, αρώματα, θρεπτικά συστατικά και άλλες ουσίες που έχουν εγκριθεί για χρήση σε τρόφιμα. Σχεδιασμένα για άμεση κατανάλωση και απαιτώντας ελάχιστη προετοιμασία κατά τη στιγμή της κατανάλωσης, αυτά τα τρόφιμα προσφέρουν παρατεταμένη διάρκεια ζωής, ταχύτητα και ευκολία παρασκευής, καθώς και αυξημένη γευστικότητα, καθιστώντας τα ανταγωνιστικά με ολόκληρα και φρεσκομαγειρεμένα τρόφιμα. Ωστόσο, το διατροφικό τους προφίλ χαρακτηρίζεται συχνά από υψηλά επίπεδα κορεσμένων λιπαρών, ζάχαρης και νατρίου, με ενεργειακή πυκνότητα αλλά χαμηλή σε θρεπτική πυκνότητα, πρωτεΐνες, φυτικές ίνες και μικροθρεπτικά συστατικά

- Advertisement -

Η υψηλή κατανάλωση UPFs σχετίζεται με κακή ποιότητα διατροφής και δυσμενείς επιπτώσεις στην υγεία. Στόχος μελέτης στο Nutrients ήταν να εξετάσει εάν η υψηλή κατανάλωση UPFs σχετίζεται με την μεταβολική υγεία σε παιδιά, εφήβους και ενήλικες, χρησιμοποιώντας δεδομένα από τη μελέτη I.Family. Το μεταβολικό σύνδρομο, ορίζεται ως ένα σύμπλεγμα διαφορετικών παραγόντων κινδύνου – συμπεριλαμβανομένης της κεντρικής παχυσαρκίας, της υπεργλυκαιμίας, της δυσλιπιδαιμίας και της αυξημένης αρτηριακής πίεσης. Η ανάλυση περιελάμβανε 2285 συμμετέχοντες: 147 παιδιά (6-9 ετών), 645 εφήβους (10-19 ετών) και 1493 ενήλικες (≥20 ετών).

Οι συμμετέχοντες έδωσαν πληροφορίες 24 ωρών, από την οποία υπολογίστηκε η κατανάλωση UPFs χρησιμοποιώντας την ταξινόμηση NOVA. Τα επίπεδα κατανάλωσης χωρίστηκαν σε πεντημόρια ανά ηλικία και φύλο με βάση τη σχετική ενεργειακή συνεισφορά αυτών των τροφίμων.

- Advertisement -

Αποτελέσματα : Δεν βρέθηκαν στατιστικά σημαντικές συσχετίσεις μεταξύ της κατανάλωσης UPFs και του μεταβολικού συνδρόμου ή των συστατικών του σε καμία ηλικιακή ομάδα με τα μεγέθη των επιδράσεων να είναι αμελητέα.
Συμπεράσματα : Η κατανάλωση UPFs δεν συσχετίστηκε με το μεταβολικό σύνδρομο ή τα συστατικά του σε όλες τις ηλικιακές ομάδες. Ωστόσο, παρατηρήθηκε μείωση της ποιότητας της διατροφής με την αύξηση της πρόσληψης UPF, υπογραμμίζοντας τη σημασία των στρατηγικών δημόσιας υγείας για τη μείωση της κατανάλωσης UPF και τη βελτίωση των διατροφικών προτύπων, ιδίως μεταξύ των νεότερων πληθυσμών. 

https://www.mdpi.com/journal/nutrients

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ψάρια στο αλουμινόχαρτο: Τι έδειξαν 7 επιστημονικές μελέτες για τη μεταφορά αλουμινίου και τις επιπτώσεις στην υγεία

Η μεταφορά αλουμινίου στο ψάρι αυξάνεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες μαγειρέματος – Τι αναφέρουν οι ερευνητές για τη μακροχρόνια έκθεση και τις ευάλωτες ομάδες

Ελλάδα: Μία κρέπα σε καφετέρια έστειλε 6χρονο αγόρι στο Νοσοκομείο Σητείας – «Μας διαβεβαίωσαν ότι μπορούσε να τη φάει» λέει ο πατέρας

Από την καταγγελία στη Σητεία στα σοβαρά περιστατικά αναφυλαξίας διεθνώς και στα μεγάλα κενά ενημέρωσης για τα αλλεργιογόνα στην εστίαση

Aυτές είναι οι χειρότερες τροφές που μπορεί κανείς να φάει κατά τη διάρκεια καύσωνα – Του διαιτολόγου Ν. Ζορζοβίλη

Ορισμένες επιλογές επιβαρύνουν περισσότερο την ενυδάτωση και τη θερμορρύθμιση, ενώ άλλα τρόφιμα γίνονται επικίνδυνα όταν παραμένουν εκτός ψυγείου για πολλή ώρα