ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΈχουν σχέση τα αλμυρά τρόφιμα με τα ποσοστά κατάθλιψης;

Έχουν σχέση τα αλμυρά τρόφιμα με τα ποσοστά κατάθλιψης;

3 λεπτά ανάγνωσης

Νέα έρευνα αποκαλύπτει τον απροσδόκητο ρόλο του αλατιού στη διάθεση και την ψυχική υγεία.

Το αλάτι βρίσκεται στο επίκεντρο της διατροφικής συζήτησης εδώ και δεκαετίες, κυρίως λόγω των επιπτώσεών του στην καρδιακή υγεία. Ωστόσο, μια πρόσφατη μελέτη από το Ιατρικό Πανεπιστήμιο Nanjing αξιολόγησε την πιθανή σχέση του με την κατάθλιψη.

- Advertisement -

Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι η υψηλή κατανάλωση αλατιού μπορεί να πυροδοτήσει ανοσολογικές αντιδράσεις στον εγκέφαλο, οι οποίες οδηγούν σε συμπεριφορές που μοιάζουν με κατάθλιψη. Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο The Journal of Immunology, δεν επιβεβαιώνει απλώς μια στατιστική σύνδεση αλλά αποκαλύπτει έναν βιολογικό μηχανισμό που ενδέχεται να εξηγεί την αύξηση των περιστατικών κατάθλιψης σε κοινωνίες με διατροφή πλούσια σε επεξεργασμένα τρόφιμα.

Πειράματα σε ποντίκια έδειξαν ότι όταν η διατροφή τους ήταν πλούσια σε αλάτι, εμφάνιζαν αυξημένο άγχος, μειωμένη κινητικότητα και τάσεις που θύμιζαν «συμπεριφορική απελπισία», μοτίβα που προσομοιάζουν τα ανθρώπινα συμπτώματα κατάθλιψης. Οι ερευνητές επικεντρώθηκαν στη δράση της ιντερλευκίνης-17Α (IL-17A), ενός σηματοδοτικού μορίου του ανοσοποιητικού συστήματος, η παραγωγή του οποίου αυξανόταν σημαντικά υπό την επίδραση του υπερβολικού αλατιού.

- Advertisement -

Η IL-17A είχε ήδη συνδεθεί με την κατάθλιψη στο παρελθόν, αλλά αυτή η μελέτη αποδεικνύει για πρώτη φορά ότι η κατανάλωση αλατιού μπορεί να ενεργοποιήσει τη συγκεκριμένη ανοσολογική απόκριση και να επηρεάσει άμεσα τη συμπεριφορά. Η απόδειξη ήρθε όταν οι ερευνητές εξέτασαν γενετικά τροποποιημένα ποντίκια που δεν μπορούσαν να παράγουν IL-17A. Παρόλο που κατανάλωναν μεγάλες ποσότητες αλατιού, δεν εμφάνισαν συμπεριφορές που μοιάζουν με κατάθλιψη.

Αν και η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε ποντίκια, τα συμπεράσματά της έχουν άμεσες προεκτάσεις για την ανθρώπινη υγεία. Ήδη, επιδημιολογικές μελέτες έχουν δείξει συσχετίσεις μεταξύ υψηλής πρόσληψης αλατιού και αυξημένων ποσοστών κατάθλιψης.

Η μέση αμερικανική διατροφή περιέχει περίπου 3.400 mg νατρίου την ημέρα, ποσότητα που ξεπερνά κατά πολύ το ανώτατο όριο των 2.300 mg που συνιστά η Αμερικανική Καρδιολογική Εταιρεία. Το γρήγορο φαγητό είναι βασικός παράγοντας, καθώς μπορεί να περιέχει μέχρι και μια ολόκληρη ημερήσια ποσότητα νατρίου σε ένα μόνο γεύμα.

Παρόμοιες έρευνες έχουν δείξει ότι οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε επεξεργασμένα τρόφιμα, ζάχαρη και ανθυγιεινά λίπη αυξάνουν τον κίνδυνο κατάθλιψης, ενώ οι μεσογειακές δίαιτες –πλούσιες σε φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής αλέσεως και υγιεινά λίπη– συσχετίζονται με χαμηλότερα ποσοστά ψυχικών διαταραχών

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ψάρια στο αλουμινόχαρτο: Τι έδειξαν 7 επιστημονικές μελέτες για τη μεταφορά αλουμινίου και τις επιπτώσεις στην υγεία

Η μεταφορά αλουμινίου στο ψάρι αυξάνεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες μαγειρέματος – Τι αναφέρουν οι ερευνητές για τη μακροχρόνια έκθεση και τις ευάλωτες ομάδες

Ελλάδα: Μία κρέπα σε καφετέρια έστειλε 6χρονο αγόρι στο Νοσοκομείο Σητείας – «Μας διαβεβαίωσαν ότι μπορούσε να τη φάει» λέει ο πατέρας

Από την καταγγελία στη Σητεία στα σοβαρά περιστατικά αναφυλαξίας διεθνώς και στα μεγάλα κενά ενημέρωσης για τα αλλεργιογόνα στην εστίαση

Aυτές είναι οι χειρότερες τροφές που μπορεί κανείς να φάει κατά τη διάρκεια καύσωνα – Του διαιτολόγου Ν. Ζορζοβίλη

Ορισμένες επιλογές επιβαρύνουν περισσότερο την ενυδάτωση και τη θερμορρύθμιση, ενώ άλλα τρόφιμα γίνονται επικίνδυνα όταν παραμένουν εκτός ψυγείου για πολλή ώρα