ΑρχικήΝέαΥγείαΣύνδεση υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων με πρώιμα σημάδια Πάρκινσον - Τι δείχνει νέα μελέτη

Σύνδεση υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων με πρώιμα σημάδια Πάρκινσον – Τι δείχνει νέα μελέτη

3 λεπτά ανάγνωσης

Η κατανάλωση υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων συσχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο πρώιμων νευρολογικών συμπτωμάτων

Μια νέα μελέτη, που δημοσιεύθηκε στις 7 Μαΐου 2025 στο επιστημονικό περιοδικό Neurology της Αμερικανικής Ακαδημίας Νευρολογίας, αποκαλύπτει μια πιθανή συσχέτιση ανάμεσα στην αυξημένη κατανάλωση εξαιρετικά επεξεργασμένων τροφίμων και στην εμφάνιση πρώιμων σημείων της νόσου του Πάρκινσον. Αν και η έρευνα δεν αποδεικνύει αιτιακή σχέση, ενισχύει την ήδη αυξανόμενη ανησυχία για τις επιπτώσεις της διατροφής στη μακροπρόθεσμη υγεία του εγκεφάλου. Η μελέτη επικεντρώθηκε στην προδρομική φάση της νόσου, δηλαδή στο στάδιο πριν την εμφάνιση των χαρακτηριστικών συμπτωμάτων (όπως ο τρόμος, η βραδυκινησία και τα προβλήματα ισορροπίας), όπου ο εκφυλισμός έχει ήδη ξεκινήσει.

- Advertisement -

Στη μελέτη συμμετείχαν περισσότεροι από 42.000 ενήλικες χωρίς διάγνωση Πάρκινσον, με μέση ηλικία τα 48 έτη, οι οποίοι παρακολουθήθηκαν έως και 26 χρόνια. Οι συμμετέχοντες υποβάλλονταν σε τακτικές ιατρικές εξετάσεις και συμπλήρωναν ημερολόγια διατροφής ανά διετία ή τετραετία. Οι ερευνητές κατέγραψαν την καθημερινή κατανάλωση εξαιρετικά επεξεργασμένων τροφίμων, όπως αναψυκτικά με τεχνητά γλυκαντικά, πατατάκια, χοτ ντογκ, μπισκότα και καρυκεύματα.

Τα ευρήματα της μελέτης

Μεταξύ των συμπτωμάτων που μελετήθηκαν περιλαμβάνονταν η υπερβολική υπνηλία, η καταθλιπτική διάθεση, οι διαταραχές ύπνου REM, η διαταραχή της όσφρησης, ο πόνος και οι αλλαγές στην έγχρωμη όραση. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όσοι κατανάλωναν 11 ή περισσότερες μερίδες τέτοιων τροφών ημερησίως είχαν 2,5 φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να εμφανίσουν τρία ή περισσότερα από αυτά τα πρώιμα σημάδια, σε σύγκριση με εκείνους που κατανάλωναν λιγότερες από τρεις μερίδες.

- Advertisement -

Η συσχέτιση ήταν εμφανής σχεδόν σε όλα τα πρώιμα συμπτώματα εκτός από τη δυσκοιλιότητα. Αν και οι ερευνητές προσάρμοσαν τα αποτελέσματα με βάση παράγοντες όπως η ηλικία, η φυσική δραστηριότητα και το κάπνισμα, η αυτοαναφερόμενη φύση της διατροφικής πρόσληψης παραμένει ένας περιορισμός, καθώς ενδέχεται να επηρεάζει την ακρίβεια των δεδομένων.

Οι ειδικοί τονίζουν ότι, ενώ χρειάζονται περισσότερες έρευνες για να επιβεβαιωθούν αυτά τα ευρήματα, τα δεδομένα αυτά προσφέρουν έναν ακόμη λόγο για να αποφεύγουμε την υπερβολική κατανάλωση τροφίμων με υψηλό βαθμό επεξεργασίας. Στο μεταξύ, η ενημέρωση και η υιοθέτηση μιας ισορροπημένης, μεσογειακού τύπου διατροφής εξακολουθούν να αποτελούν μια από τις πιο αξιόπιστες στρατηγικές πρόληψης νευροεκφυλιστικών νοσημάτων.

https://www.eurekalert.org/news-releases/1082504

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ψάρια στο αλουμινόχαρτο: Τι έδειξαν 7 επιστημονικές μελέτες για τη μεταφορά αλουμινίου και τις επιπτώσεις στην υγεία

Η μεταφορά αλουμινίου στο ψάρι αυξάνεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες μαγειρέματος – Τι αναφέρουν οι ερευνητές για τη μακροχρόνια έκθεση και τις ευάλωτες ομάδες

Ελλάδα: Μία κρέπα σε καφετέρια έστειλε 6χρονο αγόρι στο Νοσοκομείο Σητείας – «Μας διαβεβαίωσαν ότι μπορούσε να τη φάει» λέει ο πατέρας

Από την καταγγελία στη Σητεία στα σοβαρά περιστατικά αναφυλαξίας διεθνώς και στα μεγάλα κενά ενημέρωσης για τα αλλεργιογόνα στην εστίαση

Aυτές είναι οι χειρότερες τροφές που μπορεί κανείς να φάει κατά τη διάρκεια καύσωνα – Του διαιτολόγου Ν. Ζορζοβίλη

Ορισμένες επιλογές επιβαρύνουν περισσότερο την ενυδάτωση και τη θερμορρύθμιση, ενώ άλλα τρόφιμα γίνονται επικίνδυνα όταν παραμένουν εκτός ψυγείου για πολλή ώρα