ΑρχικήΝέαΥγείαΣυμπληρώματα βιταμίνης D: Πότε μπορεί να προκαλέσουν πέτρες στα νεφρά

Συμπληρώματα βιταμίνης D: Πότε μπορεί να προκαλέσουν πέτρες στα νεφρά

3 λεπτά ανάγνωσης

Οι ανεπιθύμητες ενέργειες που σχετίζονται με το ασβέστιο από τη χρήση συμπληρωμάτων βιταμίνης D.

Πρόσφατη μελέτη από το Γερμανικό Κέντρο Ερευνών για τον Καρκίνο (DKFZ) έδειξε ότι η λήψη συμπληρωμάτων βιταμίνης D ή πολυβιταμινών συνδέεται με αυξημένα επίπεδα ασβεστίου στο αίμα, χωρίς όμως να αυξάνεται ο κίνδυνος για πιο επικίνδυνες καταστάσεις υγείας.

- Advertisement -

Πιο συγκεκριμένα, όσοι είχαν υψηλότερα επίπεδα ασβεστίου δεν παρουσίασαν αυξημένες πιθανότητες να αναπτύξουν αθηροσκλήρωση ή πέτρες στα νεφρά, οι οποίες είναι κοινές συνέπειες των μακροχρόνια υψηλών επιπέδων ασβεστίου.

Η ανεπάρκεια βιταμίνης D αποτελεί ένα παγκόσμιο πρόβλημα δημόσιας υγείας ακόμα και σε χώρες με υψηλή ηλιοφάνεια, όπως η Ελλάδα. Οι επικριτές των συμπληρωμάτων βιταμίνης D προειδοποιούν για τους κινδύνους της υπερδοσολογίας, ιδιαίτερα όταν λαμβάνονται χωρίς ιατρική επίβλεψη, καθώς η βιταμίνη αυτή αυξάνει την απορρόφηση του ασβεστίου από το έντερο. Η υπερβολική συσσώρευση ασβεστίου (υπερασβεστιαιμία) μπορεί να προκαλέσει πέτρες στα νεφρά και αθηροσκλήρωση.

- Advertisement -

Παρόλα αυτά, οι ανεπιθύμητες ενέργειες που σχετίζονται με το ασβέστιο από τη χρήση συμπληρωμάτων βιταμίνης D δεν έχουν εξεταστεί μέχρι στιγμής σε μεγάλης κλίμακας δεδομένα.

Στη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Nutrients, οι ερευνητές ανέλυσαν συστηματικά τη σχέση μεταξύ των επιπέδων βιταμίνης D στον ορό και του μεταβολισμού του ασβεστίου, χρησιμοποιώντας δεδομένα από τη βάση δεδομένων UK Biobank, αξιοποιώντας πληροφορίες από μισό εκατομμύριο άτομα ηλικίας 40 έως 69 ετών.

Περίπου το 4% των συμμετεχόντων ανέφερε ότι λαμβάνει τακτικά βιταμίνη D, ενώ το 20% ανέφερε καθημερινή χρήση πολυβιταμινούχων συμπληρωμάτων με χαμηλή δόση βιταμίνης D. Οι ερευνητές βρήκαν ότι η λήψη αυτών των συμπληρωμάτων σχετίζεται με αυξημένη πιθανότητα υπερασβεστιαιμίας, αν και δεν συνδέθηκε με αυξημένο κίνδυνο για αθηροσκλήρωση ή πέτρες στα νεφρά.

Συγκρίνοντας τα επίπεδα βιταμίνης D ανάμεσα σε όσους είχαν και δεν είχαν υπερασβεστιαιμία, οι ερευνητές κατέληξαν ότι η υπερασβεστιαιμία πιθανώς δεν προκαλείται από τα συμπληρώματα, αλλά μπορεί να σχετίζεται με άλλους παράγοντες, όπως η κληρονομικότητα.

Τα ευρήματα δείχνουν ότι η χρήση βιταμίνης D είναι ασφαλής, αρκεί να μη λαμβάνονται υπερβολικές δόσεις. Οι συνιστώμενες δόσεις στην ΕΕ κυμαίνονται από 400 έως 4.000 IU την ημέρα, ενώ ανεπιθύμητες παρενέργειες παρατηρούνται μόνο σε δόσεις άνω των 10.000 IU ημερησίως.

Πηγή: Πρώτο Θέμα

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ψάρια στο αλουμινόχαρτο: Τι έδειξαν 7 επιστημονικές μελέτες για τη μεταφορά αλουμινίου και τις επιπτώσεις στην υγεία

Η μεταφορά αλουμινίου στο ψάρι αυξάνεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες μαγειρέματος – Τι αναφέρουν οι ερευνητές για τη μακροχρόνια έκθεση και τις ευάλωτες ομάδες

Ελλάδα: Μία κρέπα σε καφετέρια έστειλε 6χρονο αγόρι στο Νοσοκομείο Σητείας – «Μας διαβεβαίωσαν ότι μπορούσε να τη φάει» λέει ο πατέρας

Από την καταγγελία στη Σητεία στα σοβαρά περιστατικά αναφυλαξίας διεθνώς και στα μεγάλα κενά ενημέρωσης για τα αλλεργιογόνα στην εστίαση

Aυτές είναι οι χειρότερες τροφές που μπορεί κανείς να φάει κατά τη διάρκεια καύσωνα – Του διαιτολόγου Ν. Ζορζοβίλη

Ορισμένες επιλογές επιβαρύνουν περισσότερο την ενυδάτωση και τη θερμορρύθμιση, ενώ άλλα τρόφιμα γίνονται επικίνδυνα όταν παραμένουν εκτός ψυγείου για πολλή ώρα