ΑρχικήΝέαΥγείαΜαγνήσιο: Γιατί θεωρείται ο «σιωπηλός» ρυθμιστής του ζαχάρου

Μαγνήσιο: Γιατί θεωρείται ο «σιωπηλός» ρυθμιστής του ζαχάρου

3 λεπτά ανάγνωσης

Οι επιστημονικές ενδείξεις παραμένουν αντικρουόμενες, αλλά τα οφέλη για την υγεία είναι υπαρκτά

Το μαγνήσιο είναι ένα μέταλλο ζωτικής σημασίας που συμμετέχει σε περισσότερες από τριακόσιες λειτουργίες του ανθρώπινου σώματος. Ανάμεσα σε αυτές, συγκαταλέγονται η δόμηση πρωτεϊνών, η σωστή λειτουργία των μυών και των νεύρων, η διαχείριση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα, ο έλεγχος της αρτηριακής πίεσης και η υποστήριξη της υγείας των οστών. Δεδομένου ότι το μαγνήσιο υποστηρίζει τον μεταβολισμό του σακχάρου, η ανεπάρκειά του μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στη διαχείριση των επιπέδων γλυκόζης.

- Advertisement -

Ο σύνδεσμος με τον διαβήτη

Μία ανασκόπηση του 2007 στο Journal of Internal Medicine διαπίστωσε ότι η κατανάλωση περισσότερου μαγνησίου συνδέεται με δεκαπέντε τοις εκατό χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2. Παρόλο που τα χαμηλά επίπεδα μαγνησίου δεν προκαλούν απαραίτητα διαβήτη, η ανεπάρκειά του σχετίζεται με αντίσταση στην ινσουλίνη, μία κατάσταση όπου τα κύτταρα του σώματος δεν ανταποκρίνονται αποτελεσματικά στην ορμόνη.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πλημμύρες απειλούν τη σταθερότητα της παγκόσμιας παραγωγής ρυζιού

- Advertisement -

Οι νεφροί παίζουν βασικό ρόλο στη διατήρηση της ισορροπίας των θρεπτικών συστατικών. Στα άτομα με διαβήτη τύπου 2 παρατηρείται συχνά απώλεια μαγνησίου μέσω των ούρων, γεγονός που επιδεινώνει την αντίσταση στην ινσουλίνη. Εξαιτίας αυτού του συνδέσμου, οι ερευνητές εξετάζουν στενά εάν τα συμπληρώματα μαγνησίου μπορούν να βοηθήσουν στη διαχείριση του διαβήτη.

Διχασμός για τα συμπληρώματα

Μία ανασκόπηση του 2021 που δημοσιεύθηκε στο Nutrients κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα συμπληρώματα μαγνησίου βοηθούν στη βελτίωση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα σε άτομα με διαβήτη ή σε εκείνα που διατρέχουν υψηλό κίνδυνο. Το μαγνήσιο φάνηκε να μειώνει τη γλυκόζη πλάσματος νηστείας, τα επίπεδα γλυκόζης μετά από τεστ δύο ωρών και την αντίσταση στην ινσουλίνη.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ο μεγάλος κίνδυνος των στιγμιαίων νουντλς για την υγεία

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σκάνδαλο με σολομούς γεμάτους ψείρες – Μεγάλο σουπερμάρκετ διακόπτει τη συνεργασία με ιχθυοτροφείο

Ωστόσο, δεν έχουν καταλήξει όλες οι μελέτες στο ίδιο συμπέρασμα. Μία έρευνα του 2023 στο Diabetologia εξέτασε τη χορήγηση ημερήσιων συμπληρωμάτων μαγνησίου σε ηλικιωμένους με διαβήτη τύπου 2 που λάμβαναν ινσουλίνη. Παρόλο που το συμπλήρωμα αύξησε ελαφρώς τα επίπεδα της «καλής» χοληστερόλης hdl, δεν επέφερε σημαντικές αλλαγές στη χρήση ινσουλίνης ή στην τιμή hba1c, που δείχνει τον μέσο όρο σακχάρου τους τελευταίους δύο ή τρεις μήνες.

Λόγω των αντικρουόμενων ευρημάτων, η αμερικανική ένωση διαβήτη δήλωσε το 2013 ότι δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία για να συστήσει τη χρήση συμπληρωμάτων μαγνησίου για τον έλεγχο του σακχάρου σε άτομα με διαβήτη τύπου 2.

Οφέλη για την καρδιαγγειακή υγεία

Ακόμη και αν η επίδραση του μαγνησίου στο σάκχαρο παραμένει αμφιλεγόμενη, η αύξηση των επιπέδων του μπορεί να ωφελήσει άλλες πτυχές της υγείας. Σε μία μελέτη του 2021, ενήλικες με αδιάγνωστο προδιαβήτη και υψηλή αρτηριακή πίεση έλαβαν συμπλήρωμα μαγνησίου για δώδεκα εβδομάδες. Το μαγνήσιο οδήγησε σε αξιοσημείωτη μείωση της αρτηριακής πίεσης, πέφτοντας κατά μέσο όρο από 144/86 σε 122/78 χιλιοστά υδραργύρου.

Οι άνδρες άνω των τριάντα ετών χρειάζονται τουλάχιστον 420 χιλιοστόγραμμα μαγνήσιο την ημέρα, ενώ οι γυναίκες 320 χιλιοστόγραμμα ή περισσότερο, εάν είναι έγκυες ή θηλάζουν. Το σώμα απορροφά καλύτερα συγκεκριμένες μορφές συμπληρωμάτων, όπως το ασπαρτικό, το κιτρικό, το γαλακτικό και το χλωριούχο μαγνήσιο. Ωστόσο, το μέταλλο βρίσκεται σε αφθονία σε τροφές όπως οι σπόροι chia, τα αμύγδαλα, τα μαύρα φασόλια και το φυστικοβούτυρο.

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ψάρια στο αλουμινόχαρτο: Τι έδειξαν 7 επιστημονικές μελέτες για τη μεταφορά αλουμινίου και τις επιπτώσεις στην υγεία

Η μεταφορά αλουμινίου στο ψάρι αυξάνεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες μαγειρέματος – Τι αναφέρουν οι ερευνητές για τη μακροχρόνια έκθεση και τις ευάλωτες ομάδες

Ελλάδα: Μία κρέπα σε καφετέρια έστειλε 6χρονο αγόρι στο Νοσοκομείο Σητείας – «Μας διαβεβαίωσαν ότι μπορούσε να τη φάει» λέει ο πατέρας

Από την καταγγελία στη Σητεία στα σοβαρά περιστατικά αναφυλαξίας διεθνώς και στα μεγάλα κενά ενημέρωσης για τα αλλεργιογόνα στην εστίαση

Aυτές είναι οι χειρότερες τροφές που μπορεί κανείς να φάει κατά τη διάρκεια καύσωνα – Του διαιτολόγου Ν. Ζορζοβίλη

Ορισμένες επιλογές επιβαρύνουν περισσότερο την ενυδάτωση και τη θερμορρύθμιση, ενώ άλλα τρόφιμα γίνονται επικίνδυνα όταν παραμένουν εκτός ψυγείου για πολλή ώρα