ΑρχικήΝέαΥγείαΚαφές πριν τον ύπνο: Πότε και πόσο είναι ασφαλές να πίνουμε;

Καφές πριν τον ύπνο: Πότε και πόσο είναι ασφαλές να πίνουμε;

3 λεπτά ανάγνωσης

Έρευνα αποκαλύπτει τη σχέση της καφεΐνης με τον κιρκάδιο ρυθμό και την ποιότητα του ύπνου.

Για πολλούς, ο καφές είναι απαραίτητος για να ξεκινήσει η μέρα, ωστόσο μια πρόσφατη μελέτη δείχνει ότι η υπερβολική κατανάλωση καφεΐνης αργότερα μέσα στην ημέρα μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τον ύπνο.

- Advertisement -

Ερευνητές από το Τμήμα Ιατρικής του Ύπνου στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου διαπίστωσαν ότι η επίδραση της καφεΐνης μπορεί να διαρκέσει έως και έξι ώρες πριν από την ώρα του ύπνου, επηρεάζοντας τον κύκλο ύπνου-αφύπνισης.

Η επικεφαλής της μελέτης, Reneta Riha, τονίζει ότι η μείωση της κατανάλωσης καφεΐνης τουλάχιστον έξι ώρες πριν από την κατάκλιση μπορεί να βοηθήσει στη βελτίωση της ποιότητας του ύπνου. Παρόλα αυτά, η κατανάλωση καφέ το πρωί έχει θετική επίδραση στη συγκέντρωση και την εγρήγορση, ιδιαίτερα για εργαζόμενους σε βάρδιες, οι οποίοι συχνά χρειάζεται να προσαρμοστούν σε διαφορετικά ωράρια ύπνου.

- Advertisement -

Ο ύπνος των ανθρώπων ρυθμίζεται από έναν κιρκάδιο ρυθμό, έναν 24ωρο κύκλο που συγχρονίζεται με το φυσικό φως και το σκοτάδι. Οι διαταραχές αυτού του ρυθμού, όπως η αλλαγή ζώνης ώρας ή τα διαφορετικά ωράρια εργασίας, μπορεί να οδηγήσουν σε δυσκολίες ύπνου και μειωμένη απόδοση κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Μια παλαιότερη μελέτη διαπίστωσε ότι η κατανάλωση 300 mg καφεΐνης ημερησίως (περίπου τρία φλιτζάνια καφέ) μπορεί να βελτιώσει τις γνωστικές λειτουργίες για τις πρώτες τρεις ημέρες κακού ύπνου. Αυτό μπορεί να είναι ιδιαίτερα χρήσιμο για άτομα με ακανόνιστο ωράριο εργασίας, όπως όσοι δουλεύουν νυχτερινές βάρδιες. Ωστόσο, οι ερευνητές προειδοποιούν ότι η παρατεταμένη χρήση καφεΐνης ως «αντίδοτο» στη στέρηση ύπνου μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες στη συνολική ποιότητα και διάρκεια του ύπνου.

Πόση καφεΐνη είναι ασφαλής;

Η ποσότητα καφεΐνης που καταναλώνει κάποιος επηρεάζει διαφορετικά άτομα με βάση τον μεταβολισμό τους. Οι ερευνητές αναφέρουν ότι 75 mg καφεΐνης μπορούν να αυξήσουν την προσοχή, τη συγκέντρωση και την εγρήγορση, ενώ οι καταναλωτές καφέ μπορούν να πίνουν έως 400 mg ημερησίως στο πλαίσιο μιας υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής.

Ωστόσο, η ευαισθησία στην καφεΐνη διαφέρει από άτομο σε άτομο, επηρεάζοντας τον κύκλο ύπνου-αφύπνισης. Η Riha σημειώνει ότι η καφεΐνη μεταβολίζεται διαφορετικά ανάλογα με τον οργανισμό, με αποτέλεσμα κάποιοι άνθρωποι να αισθάνονται πιο έντονα τις επιπτώσεις της ακόμα και ώρες μετά την κατανάλωσή της.

Για όσους διαπιστώνουν ότι ο καφές αργά το απόγευμα επηρεάζει τον ύπνο τους, οι ερευνητές προτείνουν τη μετάβαση σε ροφήματα με χαμηλή περιεκτικότητα σε καφεΐνη ή σε καφέ χωρίς καφεΐνη μετά το μεσημέρι.

Η έρευνα δημοσιεύθηκε από το ινστιτούτο επιστημονικών πληροφοριών για τον καφέ

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ψάρια στο αλουμινόχαρτο: Τι έδειξαν 7 επιστημονικές μελέτες για τη μεταφορά αλουμινίου και τις επιπτώσεις στην υγεία

Η μεταφορά αλουμινίου στο ψάρι αυξάνεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες μαγειρέματος – Τι αναφέρουν οι ερευνητές για τη μακροχρόνια έκθεση και τις ευάλωτες ομάδες

Ελλάδα: Μία κρέπα σε καφετέρια έστειλε 6χρονο αγόρι στο Νοσοκομείο Σητείας – «Μας διαβεβαίωσαν ότι μπορούσε να τη φάει» λέει ο πατέρας

Από την καταγγελία στη Σητεία στα σοβαρά περιστατικά αναφυλαξίας διεθνώς και στα μεγάλα κενά ενημέρωσης για τα αλλεργιογόνα στην εστίαση

Aυτές είναι οι χειρότερες τροφές που μπορεί κανείς να φάει κατά τη διάρκεια καύσωνα – Του διαιτολόγου Ν. Ζορζοβίλη

Ορισμένες επιλογές επιβαρύνουν περισσότερο την ενυδάτωση και τη θερμορρύθμιση, ενώ άλλα τρόφιμα γίνονται επικίνδυνα όταν παραμένουν εκτός ψυγείου για πολλή ώρα