ΑρχικήΝέαΕλαιόλαδο: "Πόρτα" από την EFSA σε ισχυρισμό υγείας για μείωση της χοληστερόλης

Ελαιόλαδο: “Πόρτα” από την EFSA σε ισχυρισμό υγείας για μείωση της χοληστερόλης

2 λεπτά ανάγνωσης

Η Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων αξιολόγησε εάν ισχύει ο ισχυρισμός υγείας, ότι οι πολυφαινόλες ελαιολάδου συμβάλουν στη διατήρηση των φυσιολογικών συγκεντρώσεων HDL-χοληστερόλης

Μετά από αίτηση του Πανεπιστημίου Aldo Moro του Μπάρι, η Ομάδα της Ευρωπαϊκής Αρχής Ασφάλειας Τροφίμων για τη Διατροφή, τα Νέα Τρόφιμα και τα Τροφικά Αλλεργιογόνα (NDA) κλήθηκε να γνωμοδοτήσει σχετικά με την επιστημονική τεκμηρίωση ενός ισχυρισμού υγείας που σχετίζεται με τις πολυφαινόλες του ελαιολάδου και τη διατήρηση των φυσιολογικών συγκεντρώσεων χοληστερόλης υψηλής πυκνότητας λιποπρωτεϊνών (HDL-c) στο αίμα.

- Advertisement -

Η διατήρηση των συγκεντρώσεων HDL-c στο αίμα (χωρίς αύξηση των συγκεντρώσεων χοληστερόλης χαμηλής πυκνότητας λιποπρωτεϊνών) αποτελεί ευεργετική φυσιολογική επίδραση για τον γενικό πληθυσμό. Ο αιτών υπέβαλε δημοσιευμένη συστηματική ανασκόπηση και μετα-ανάλυση 10 μελετών παρέμβασης σε ανθρώπους, μαζί με τις μεμονωμένες μελέτες που περιλαμβάνονται σε αυτήν, οι οποίες διερευνούν την επίδραση των πολυφαινολών του ελαιολάδου στις συγκεντρώσεις HDL-c στο αίμα.

Κατά την αξιολόγηση των στοιχείων, η Επιτροπή έλαβε υπόψη ότι, ενώ μια μελέτη παρέμβασης σε ανθρώπους σε ενήλικες άνδρες έδειξε δοσοεξαρτώμενη αύξηση της HDL-c μετά από καθημερινή κατανάλωση πολυφαινολών ελαιολάδου για 3 εβδομάδες, τα αποτελέσματα αυτά δεν υποστηρίζονται από άλλες μελέτες και δεν έχουν αναπαραχθεί σε άλλες πληθυσμιακές ομάδες ή περιβάλλοντα. Η Επιτροπή έλαβε επίσης υπόψη ότι δεν υπήρχαν διαθέσιμα στοιχεία σχετικά με τη βιωσιμότητα του αποτελέσματος με τη συνεχή κατανάλωση πολυφαινολών ελαιολάδου για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα (π.χ. ≥ 8 εβδομάδες) και ότι δεν παρασχέθηκαν στοιχεία για έναν εύλογο μηχανισμό με τον οποίο οι πολυφαινόλες ελαιολάδου θα μπορούσαν να ασκήσουν το ισχυριζόμενο αποτέλεσμα.

- Advertisement -

Η Επιτροπή της EFSA NDA, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι τα στοιχεία που παρασχέθηκαν δεν επαρκούν για να τεκμηριώσουν μια σχέση αιτίας-αποτελέσματος μεταξύ της κατανάλωσης πολυφαινολών ελαιολάδου και της διατήρησης των φυσιολογικών συγκεντρώσεων HDL-c.

https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.2903/j.efsa.2025.9372

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ψάρια στο αλουμινόχαρτο: Τι έδειξαν 7 επιστημονικές μελέτες για τη μεταφορά αλουμινίου και τις επιπτώσεις στην υγεία

Η μεταφορά αλουμινίου στο ψάρι αυξάνεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες μαγειρέματος – Τι αναφέρουν οι ερευνητές για τη μακροχρόνια έκθεση και τις ευάλωτες ομάδες

Ελλάδα: Μία κρέπα σε καφετέρια έστειλε 6χρονο αγόρι στο Νοσοκομείο Σητείας – «Μας διαβεβαίωσαν ότι μπορούσε να τη φάει» λέει ο πατέρας

Από την καταγγελία στη Σητεία στα σοβαρά περιστατικά αναφυλαξίας διεθνώς και στα μεγάλα κενά ενημέρωσης για τα αλλεργιογόνα στην εστίαση

Aυτές είναι οι χειρότερες τροφές που μπορεί κανείς να φάει κατά τη διάρκεια καύσωνα – Του διαιτολόγου Ν. Ζορζοβίλη

Ορισμένες επιλογές επιβαρύνουν περισσότερο την ενυδάτωση και τη θερμορρύθμιση, ενώ άλλα τρόφιμα γίνονται επικίνδυνα όταν παραμένουν εκτός ψυγείου για πολλή ώρα