ΑρχικήΝέαΑσφάλεια ΤροφίμωνΝέα μελέτη συνδέει κοινά συντηρητικά τροφίμων με αυξημένο κίνδυνο καρκίνου

Νέα μελέτη συνδέει κοινά συντηρητικά τροφίμων με αυξημένο κίνδυνο καρκίνου

4 λεπτά ανάγνωσης

Τα αποτελέσματα της γαλλικής κοόρτης NutriNet-Santé θέτουν υπό αμφισβήτηση τα τρέχοντα όρια ασφαλείας για τα υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα

Μια εκτενής επιστημονική μελέτη που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο British Medical Journal (BMJ) έρχεται να ταράξει τα νερά της βιομηχανίας τροφίμων, αναδεικνύοντας τη σύνδεση μεταξύ ορισμένων ευρέως χρησιμοποιούμενων συντηρητικών και της εμφάνισης καρκίνου. Η έρευνα, η οποία βασίστηκε στα δεδομένα της γαλλικής κοόρτης NutriNet-Santé, παρακολούθησε περισσότερους από 105.000 ενήλικες για ένα μέσο διάστημα 7,5 ετών. Τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι η υψηλότερη πρόσληψη συγκεκριμένων πρόσθετων ουσιών, όπως τα σορβικά, τα θειώδη και τα νιτρώδη, συνδέεται με αυξημένη συχνότητα εμφάνισης συνολικού καρκίνου, με ιδιαίτερη έμφαση στον καρκίνο του μαστού και του προστάτη.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Θα πλάσαραν 132 τόνους κρέας με αφρικανική πανώλη ως κατάλληλο για κατανάλωση στην αγορά – Στη φυλακή ο CEO και τρία στελέχη

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Αποκαλύφθηκε η αιτία νόσησης τουλάχιστον 13 παιδιών από E. coli

- Advertisement -

Η μελέτη είναι ιδιαίτερα σημαντική διότι οι περισσότεροι συμμετέχοντες που παρουσίασαν αυξημένο κίνδυνο κατανάλωναν ποσότητες συντηρητικών που βρίσκονταν εντός των ορίων ασφαλείας που έχει θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA). Αυτό εγείρει σοβαρά ερωτήματα για το αν τα τρέχοντα ρυθμιστικά όρια είναι επαρκή για την προστασία της δημόσιας υγείας μακροπρόθεσμα. Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν λεπτομερή αρχεία διατροφής 24 ωρών για να εκτιμήσουν την έκθεση των συμμετεχόντων σε 58 διαφορετικά συντηρητικά, συνδέοντας τα επώνυμα προϊόντα που κατανάλωναν με βάσεις δεδομένων συστατικών και εργαστηριακές αναλύσεις.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακλήσεις τροφίμων στην Ευρώπη: Η πρώτη εβδομάδα του 2026

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Επανάσταση στα γλυκαντικά: Βρέθηκε η απόλυτη εναλλακτική της ζάχαρης;

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, τα μη αντιοξειδωτικά συντηρητικά παρουσίασαν τις ισχυρότερες συσχετίσεις. Συγκεκριμένα, το σορβικό κάλιο, το μεταδιθειώδες κάλιο και τα οξικά άλατα συνδέθηκαν με αυξημένο κίνδυνο συνολικού καρκίνου. Για τον καρκίνο του μαστού, οι ερευνητές εντόπισαν ισχυρούς δεσμούς με το νιτρικό κάλιο και το ερυθορβικό νάτριο. Στην περίπτωση του καρκίνου του προστάτη, το νιτρώδες νάτριο —ένα συντηρητικό που βρίσκεται κατά κόρον στα επεξεργασμένα αλλαντικά— φάνηκε να αυξάνει σημαντικά τις πιθανότητες εμφάνισης της νόσου. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 34,6% της συνολικής πρόσληψης συντηρητικών προήλθε από υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα (κατηγορία NOVA 4), τα οποία αποτελούν πλέον βασικό κομμάτι της σύγχρονης δυτικής διατροφής.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Εστιατόρια: Η υποτιμημένη συνήθης πρακτική που υπονομεύει την απόλαυση του γεύματος, σύμφωνα με έρευνα

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Καρκινογόνος χρωστική σε αιγυπτιακά μπαχαρικά που φτάνουν και στην Ελλάδα – Μολυσμένο το 100% των δειγμάτων σύμφωνα με μελέτη

Οι μηχανισμοί μέσω των οποίων αυτές οι ουσίες μπορεί να προκαλούν βλάβες είναι πολλαπλοί. Για παράδειγμα, τα νιτρώδη είναι γνωστό ότι υπό συγκεκριμένες συνθήκες στο στομάχι μπορούν να σχηματίσουν νιτροζαμίνες, οι οποίες είναι ισχυρά καρκινογόνες ενώσεις. Άλλα συντηρητικά ενδέχεται να προκαλούν γενετικές αλλαγές, οξειδωτικό στρες ή να διαταράσσουν το μικροβίωμα του εντέρου, δημιουργώντας ένα περιβάλλον ευνοϊκό για την ανάπτυξη νεοπλασματικών κυττάρων. Παρόλο που η μελέτη είναι παρατηρησιακή και δεν μπορεί να αποδείξει άμεση σχέση αιτίου-αποτελέσματος, ο μεγάλος αριθμός των συμμετεχόντων και η ακρίβεια των διατροφικών δεδομένων προσδίδουν μεγάλη βαρύτητα στα συμπεράσματα.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανάκληση μαμούθ: 14 τόνοι (51.000 ματσάκια) μαϊντανού αποσύρονται από την αγορά – Είναι μολυσμένος με Cyclospora cayetanensis

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Η ανακοίνωση της Nestlé για το μολυσμένο γάλα που πωλήθηκε στον μισό πλανήτη

Η στατιστική ανάλυση έδειξε ότι στην ηλικία των 60 ετών, ο εκτιμώμενος κίνδυνος ανάπτυξης οποιασδήποτε μορφής καρκίνου ήταν 13,3% για άτομα με υψηλή πρόσληψη συντηρητικών, έναντι 12,1% για εκείνους με χαμηλή πρόσληψη. Αν και η διαφορά φαίνεται μικρή σε επίπεδο μονάδας, σε επίπεδο πληθυσμού μεταφράζεται σε χιλιάδες επιπλέον περιπτώσεις καρκίνου ετησίως. Οι ερευνητές υπογραμμίζουν ότι η μείωση της κατανάλωσης επεξεργασμένων τροφίμων και η στροφή προς φρέσκα, μη επεξεργασμένα συστατικά θα μπορούσε να λειτουργήσει ως ένα ισχυρό προληπτικό μέτρο.

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ψάρια στο αλουμινόχαρτο: Τι έδειξαν 7 επιστημονικές μελέτες για τη μεταφορά αλουμινίου και τις επιπτώσεις στην υγεία

Η μεταφορά αλουμινίου στο ψάρι αυξάνεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες μαγειρέματος – Τι αναφέρουν οι ερευνητές για τη μακροχρόνια έκθεση και τις ευάλωτες ομάδες

Ελλάδα: Μία κρέπα σε καφετέρια έστειλε 6χρονο αγόρι στο Νοσοκομείο Σητείας – «Μας διαβεβαίωσαν ότι μπορούσε να τη φάει» λέει ο πατέρας

Από την καταγγελία στη Σητεία στα σοβαρά περιστατικά αναφυλαξίας διεθνώς και στα μεγάλα κενά ενημέρωσης για τα αλλεργιογόνα στην εστίαση

Aυτές είναι οι χειρότερες τροφές που μπορεί κανείς να φάει κατά τη διάρκεια καύσωνα – Του διαιτολόγου Ν. Ζορζοβίλη

Ορισμένες επιλογές επιβαρύνουν περισσότερο την ενυδάτωση και τη θερμορρύθμιση, ενώ άλλα τρόφιμα γίνονται επικίνδυνα όταν παραμένουν εκτός ψυγείου για πολλή ώρα