ΑρχικήΝέαΥγείαΠιπεριές τσίλι: Μπορούν να βελτιώσουν τα συμπτώματα της ΔΕΠΥ;

Πιπεριές τσίλι: Μπορούν να βελτιώσουν τα συμπτώματα της ΔΕΠΥ;

4 λεπτά ανάγνωσης

Οι επιστήμονες αποκαλύπτουν πώς οι πιπεριές τσίλι μπορούν να επηρεάσουν τα συμπτώματα της ΔΕΠΥ μέσω συνδέσεων εντέρου-εγκεφάλου.

Μια νέα ανασκόπηση που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Frontiers in Nutrition εξετάζει τον ρόλο της πιπεριάς τσίλι στη διαχείριση της διαταραχής ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), εστιάζοντας στις επιδράσεις της στο εντερικό μικροβίωμα και τον άξονα εντέρου-εγκεφάλου.

- Advertisement -

Οι ερευνητές προτείνουν ότι οι βιοδραστικές ενώσεις της πιπεριάς, όπως η καψαϊκίνη, η βιταμίνη C και τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα (PUFAs), θα μπορούσαν να επηρεάσουν θετικά τα συμπτώματα της ΔΕΠΥ μέσω της ρύθμισης του μικροβιώματος του εντέρου.

Η ΔΕΠΥ, μια κοινή νευροαναπτυξιακή διαταραχή που χαρακτηρίζεται από απροσεξία, υπερκινητικότητα και παρορμητική συμπεριφορά, παραμένει σε μεγάλο βαθμό ανεπαρκώς κατανοητή. Εκτός από γενετικούς, περιβαλλοντικούς και νευροανατομικούς παράγοντες, πρόσφατες έρευνες δείχνουν ότι το εντερικό μικροβίωμα μπορεί να διαδραματίζει σημαντικό ρόλο.

- Advertisement -

Τα βακτήρια του εντέρου επηρεάζουν την παραγωγή νευροδιαβιβαστών, όπως η ντοπαμίνη και η σεροτονίνη, οι οποίοι είναι κρίσιμοι για τη ρύθμιση της προσοχής, της διάθεσης και της συμπεριφοράς.

Μελέτες έχουν δείξει ότι τα άτομα με ΔΕΠΥ παρουσιάζουν μειωμένη ποικιλομορφία του μικροβιώματος και χαμηλότερα επίπεδα ωφέλιμων βακτηρίων, όπως τα Lactobacillus. Επιπλέον, πειράματα σε ζώα έδειξαν ότι η μεταμόσχευση εντερικών μικροβίων από άτομα με ΔΕΠΥ σε ποντίκια προκάλεσε δομικές αλλαγές στον εγκέφαλό τους και αύξησε την υπερκινητική συμπεριφορά.

Η καψαϊκίνη και ο άξονας εντέρου-εγκεφάλου

Η καψαϊκίνη, το ενεργό συστατικό που δίνει στην πιπεριά τσίλι τη χαρακτηριστική της «κάψα», έχει αποδειχθεί ότι επηρεάζει άμεσα το νευρικό σύστημα. Μέσω του υποδοχέα TRPV1, ο οποίος εντοπίζεται σε περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με την προσοχή και τον έλεγχο των παρορμήσεων, η καψαϊκίνη μπορεί να ρυθμίσει τη συναπτική πλαστικότητα, να μειώσει το οξειδωτικό στρες και να καταπολεμήσει τη νευροφλεγμονή – παράγοντες που σχετίζονται με τη ΔΕΠΥ.

Πειράματα σε ζώα υποδεικνύουν ότι η καψαϊκίνη μπορεί να ενισχύσει την αναλογία των ωφέλιμων βακτηρίων στο έντερο, όπως τα Firmicutes, ενώ μειώνει τα Bacteroidetes, μια ανισορροπία που συχνά παρατηρείται σε άτομα με ΔΕΠΥ. Παράλληλα, η καψαϊκίνη φαίνεται να αυξάνει τη διαθεσιμότητα της σεροτονίνης, μιας ουσίας που παίζει βασικό ρόλο στη ρύθμιση της διάθεσης και της προσοχής.

Εκτός από την καψαϊκίνη, οι πιπεριές τσίλι είναι πλούσιες σε βιταμίνη C, η οποία δρα ως ισχυρό αντιοξειδωτικό και υποστηρίζει την παραγωγή νευροδιαβιβαστών. Η βιταμίνη C έχει επίσης αποδειχθεί ότι ενισχύει την ανάπτυξη ωφέλιμων βακτηρίων του εντέρου, όπως τα Lachnospiraceae, τα οποία σχετίζονται με μειωμένη φλεγμονή και βελτιωμένη υγεία του εντέρου.

Επιπλέον, οι πιπεριές περιέχουν πολυακόρεστα λιπαρά οξέα (PUFAs), συμπεριλαμβανομένων των ωμέγα-3 και ωμέγα-6 λιπαρών οξέων. Μελέτες έχουν δείξει ότι τα άτομα με ΔΕΠΥ συχνά παρουσιάζουν ανεπάρκεια ωμέγα-3, ενώ η συμπληρωματική χορήγηση αυτών των λιπαρών μπορεί να βελτιώσει τη λειτουργία της μνήμης και να ενισχύσει τα βακτήρια που παράγουν λιπαρά οξέα βραχείας αλύσου (SCFAs), τα οποία υποστηρίζουν την υγεία του εγκεφάλου.

Ωστόσο, οι ερευνητές προειδοποιούν ότι η επιστημονική τεκμηρίωση παραμένει περιορισμένη. Οι περισσότερες μελέτες μέχρι στιγμής έχουν διεξαχθεί σε ζώα ή σε εργαστηριακά περιβάλλοντα (in vitro), ενώ απουσιάζουν κλινικές δοκιμές σε ανθρώπους που να επιβεβαιώνουν τα ευρήματα αυτά.

Επιπλέον, η υπερβολική κατανάλωση καψαϊκίνης μπορεί να προκαλέσει παρενέργειες, όπως γαστρικό ερεθισμό, νευροτοξικότητα ή δυσφορία. Οι ειδικοί τονίζουν την ανάγκη για μελλοντικές μελέτες που θα καθορίσουν τις ασφαλείς και αποτελεσματικές δόσεις, εάν η πιπεριά τσίλι πρόκειται να ενσωματωθεί ως συμπληρωματική θεραπεία για τη ΔΕΠΥ.

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ψάρια στο αλουμινόχαρτο: Τι έδειξαν 7 επιστημονικές μελέτες για τη μεταφορά αλουμινίου και τις επιπτώσεις στην υγεία

Η μεταφορά αλουμινίου στο ψάρι αυξάνεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες μαγειρέματος – Τι αναφέρουν οι ερευνητές για τη μακροχρόνια έκθεση και τις ευάλωτες ομάδες

Ελλάδα: Μία κρέπα σε καφετέρια έστειλε 6χρονο αγόρι στο Νοσοκομείο Σητείας – «Μας διαβεβαίωσαν ότι μπορούσε να τη φάει» λέει ο πατέρας

Από την καταγγελία στη Σητεία στα σοβαρά περιστατικά αναφυλαξίας διεθνώς και στα μεγάλα κενά ενημέρωσης για τα αλλεργιογόνα στην εστίαση

Aυτές είναι οι χειρότερες τροφές που μπορεί κανείς να φάει κατά τη διάρκεια καύσωνα – Του διαιτολόγου Ν. Ζορζοβίλη

Ορισμένες επιλογές επιβαρύνουν περισσότερο την ενυδάτωση και τη θερμορρύθμιση, ενώ άλλα τρόφιμα γίνονται επικίνδυνα όταν παραμένουν εκτός ψυγείου για πολλή ώρα