ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΗ αναγκαιότητα μιας πιο ακριβούς ανάλυσης των υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων

Η αναγκαιότητα μιας πιο ακριβούς ανάλυσης των υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων

3 λεπτά ανάγνωσης

Τι πιστεύουν οι επιστήμονες τροφίμων για τον “θόρυβο” των υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων.

Ο Dr. Matt Teegarden επιδιώκει να βάλει τα πράγματα στη σωστή τους διάσταση όταν πρόκειται για τη συζήτηση γύρω από τα υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα (UPF). Όπως τονίζει, οι συγκρίσεις πρέπει να είναι δίκαιες, όχι μήλα με χυμό πορτοκαλιού, αλλά μήλα με μηλόπιτα.

- Advertisement -

Αυτή η διάκριση είναι ζωτικής σημασίας για την κατανόηση της διατροφικής πολυπλοκότητας της επεξεργασίας τροφίμων, καθώς πολλές μελέτες αντιμετωπίζουν τις κατηγορίες των τροφίμων με τρόπο που συχνά οδηγεί σε παραπλανητικά συμπεράσματα.

Το σύστημα ταξινόμησης NOVA, που δημιουργήθηκε από τον Βραζιλιάνο διατροφολόγο Κάρλος Μοντέιρο, κατηγοριοποιεί τα τρόφιμα σε τέσσερις ομάδες, από τα ελάχιστα επεξεργασμένα έως τα εξαιρετικά επεξεργασμένα. Όμως, όπως επισημαίνει ο Dr. Teegarden, η NOVA συχνά εξισώνει τρόφιμα με διαφορετικό διατροφικό προφίλ, μόνο και μόνο επειδή έχουν υποστεί παρόμοιο επίπεδο επεξεργασίας.

- Advertisement -

Για παράδειγμα, ένα ψωμί ολικής άλεσης μπορεί να καταταγεί είτε στη δεύτερη είτε στην τέταρτη κατηγορία, ανάλογα με τον τρόπο παρασκευής του. Το ίδιο ισχύει και για τα κονσερβοποιημένα φασόλια: Αν έχουν μόνο νερό και αλάτι, ανήκουν στην τρίτη κατηγορία, αλλά αν περιέχουν πρόσθετα, όπως το EDTA για τη διατήρηση του χρώματος, περνούν στην τέταρτη κατηγορία, παρά την ελάχιστη διαφορά στο τελικό προϊόν.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Dr. Susanne Bügel, από το Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης, ηγείται μιας πρωτοβουλίας για τη δημιουργία ενός πιο ολοκληρωμένου συστήματος ταξινόμησης. Η προσέγγισή της συνδυάζει το επίπεδο επεξεργασίας με τη διατροφική αξία, παρέχοντας μια πιο ισορροπημένη αξιολόγηση. Όπως τονίζει, τρόφιμα όπως τα δημητριακά ολικής άλεσης ή τα εμπλουτισμένα γιαούρτια, αν και θεωρούνται UPF, εξακολουθούν να παρέχουν σημαντικά θρεπτικά συστατικά.

«Δεν μπορούμε να αγνοήσουμε τη θρεπτική αξία απλώς και μόνο επειδή ένα προϊόν είναι επεξεργασμένο», εξηγεί η Bügel. «Η προσέγγιση πρέπει να είναι πιο εκλεπτυσμένη, ώστε να κατανοήσουμε την πραγματική επίδραση των τροφίμων στην υγεία».

Η τρέχουσα ταξινόμηση NOVA περιπλέκει την ερμηνεία των επιδημιολογικών μελετών, καθώς πολλές από αυτές βασίζονται σε παλιές διαιτητικές έρευνες, οι οποίες δεν είχαν σχεδιαστεί με γνώμονα την επεξεργασία των τροφίμων. Ο Dr. Teegarden τονίζει ότι πολλές από αυτές τις μελέτες αποδίδουν αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία αποκλειστικά στην επεξεργασία, παραβλέποντας άλλους παράγοντες, όπως η θρεπτική σύσταση και το διατροφικό πλαίσιο.

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η συσχέτιση μεταξύ κατανάλωσης UPF και θανάτων από ατυχήματα – ένα στατιστικό παράδοξο που, όπως αναφέρει ο Dr. Teegarden, δείχνει περισσότερο σύγχυση παρά αιτιώδη σχέση: «Μην τρώτε σοκολάτα αν περπατάτε κάτω από μια μονάδα κλιματισμού», σχολιάζει αστειευόμενος.

Πολλά UPF, όπως τα εμπλουτισμένα δημητριακά ή τα φυτικά γάλατα, παρέχουν σημαντικά οφέλη, ιδιαίτερα για ομάδες πληθυσμού με ειδικές διατροφικές ανάγκες.

«Η επεξεργασία από μόνη της δεν είναι ούτε καλή ούτε κακή», καταλήγει ο Dr. Teegarden. «Το ζητούμενο είναι να εξετάσουμε το συνολικό διατροφικό προφίλ και τον ρόλο του τροφίμου στη διατροφή μας».

https://www.salon.com/2025/02/20/what-scientists-really-think-of-the-ultra-processed-foods-panic/?utm_medium=email&utm_source=rasa_io&utm_campaign=newsletter

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ψάρια στο αλουμινόχαρτο: Τι έδειξαν 7 επιστημονικές μελέτες για τη μεταφορά αλουμινίου και τις επιπτώσεις στην υγεία

Η μεταφορά αλουμινίου στο ψάρι αυξάνεται υπό συγκεκριμένες συνθήκες μαγειρέματος – Τι αναφέρουν οι ερευνητές για τη μακροχρόνια έκθεση και τις ευάλωτες ομάδες

Ελλάδα: Μία κρέπα σε καφετέρια έστειλε 6χρονο αγόρι στο Νοσοκομείο Σητείας – «Μας διαβεβαίωσαν ότι μπορούσε να τη φάει» λέει ο πατέρας

Από την καταγγελία στη Σητεία στα σοβαρά περιστατικά αναφυλαξίας διεθνώς και στα μεγάλα κενά ενημέρωσης για τα αλλεργιογόνα στην εστίαση

Aυτές είναι οι χειρότερες τροφές που μπορεί κανείς να φάει κατά τη διάρκεια καύσωνα – Του διαιτολόγου Ν. Ζορζοβίλη

Ορισμένες επιλογές επιβαρύνουν περισσότερο την ενυδάτωση και τη θερμορρύθμιση, ενώ άλλα τρόφιμα γίνονται επικίνδυνα όταν παραμένουν εκτός ψυγείου για πολλή ώρα